tiistai 18. kesäkuuta 2013

Instagram- kilpailu kotitehtävänä

Sosiaalisen median opintopäivien kotitehtäväksi tuli Instagram- kilpailu. Kilpailussa tiimit kilpaili toisiaan vastaan ja suurimman tykkäysmäärän yhdelle kuvalle kerännyt joukkue voittaa! Voittavan kuvan pitää olla matkailuun, elämykseen tai vapaa-aikaan liittyvää. Instagrammin sääntöjä ei saa rikkoa, mutta kaikkia keinot, myös ne joita et välttämättä käyttäisi yrityselämässä, sai laittaa nyt testiin. Arvosana perustuu siihen miten sijouttuu muita vastaan kilpailussa - raakaa peliä siis!


Kuva: Instagram- tili summerjani

SummerFunLikes


Perustimme tilin idealle; kesä aktiiviteetit suomessa. Halusimme pystyä itse ottamaan kivoja kuvia ja kesä tuntui suosiota kasvattavalta aiheelta ja meillekkin mieluisalta, jokainen pystyi kuvaamaan kivoja juttuja helposti! Idea säilyi koko kisan, vähän strategiaa muuttaen kun Instagrammin sielun elämä tuli tutummaksi.

Tilimme nimeksi muodostui SummerFunFinland- joka kuitenkin poistettiin päivässä. Eli joku sääntö meni meiltä ohi. Lannistumatta pidimme kiinni ideastamme ja menimme instagrammiin yhdellä ryhmäläisen nimellä summerjani. Personointi toimi täälläkin paremmin kuin ns. maaprofiili. Mutta ideamme SummerFunLikes, pidimme näkyville tekstissä ja ideassa. Mietittyttämään jäi, miksi tilimme oli vasten sääntöjä koska muutamalla kilpailjoistamme oli saman tyylinen nimi ja heitä ei poistettu!? Oliko se merkitsevä se Suomi, siinä nimessä? Ei selvinnyt meille..



Kuva: Statigram- tili summerjani

Instagram-kilpailu


No miten kilpailumme meni; muut kilpailijat eivät olleet täysin selvillä meille, joten emme voineet täysin kyylätä mitä muut tekee ja näin seurata muita! Muutama kanssakilpailija saatiin selville ja yritetiin analysoida heidän taktiikkaansa hiukan siinä oman tekemisen rinnalla.  Ei kyllä saatu mitään mullistavaa ideaa muilta... Oman ajan puitteissa tehtiin hommia, taisi olla kaikilla aika kiireistä töissä jne. Itselläni ainakin oli niin pahat aloitusviikot kisan kannalta, että sain hädin tuskin tehtyä pakolliset asiat; eli kuvien lisääminen, tykkäys ja seuraukset instagrammissa. Onneksi tiimiläisistä osa piti minutkin aktiivisena kysymyksillään ja ideoillaan!

Kilpailun alku tehtiin siis puhtaasti taktikalla = ollaan aktiivisia! Ja se toimi, oman aikansa, saimme muutamamn sadan tykkäykset ihan vaan olemalla super aktiivisia seuraajiamme kohtaan ja haalimalla suuret määrät seuraajia. Ilman mitään vippaskonsteja, eli raakaa näppäily työtä tehtiin tuntitolkulla, itse kukin.

Sitten tajusimme nämä "huijaus" tykkääjät & seuraajat ja eri ohjelmat jotka niitä tuotti. Päädyimme käyttämään yhtä ohjelmaan, Gramhoot, jolla haimme päivittäin 200 tykkäystä muutamalle suositummalle kuvallemme. Ohjelma toimi hyvin, se oli helppoa ja tykkäyksiä sen kun kertyi - ei vain oikeita tykkäyksiä. Mutta tähän kilpailuunhan siihen ei ole väliä. Gramhoot oli todella helppokäyttöinen sen jälkeen kun se asennettiin toimimaan. Seuraajiakin sieltä olisi voinut hakea muttapäätimme että niitä emme halua (koska ei niistä valeseuraajista mitään hyötyäkään ole), itse kun olimme jo keränneet muutaman tuhannen seuraajan yleisön.

Muitakin ohjelmia tuntui olevan, mutta jokin niissä "haiskahti" ja emme hypäneet kelkkaan - osin myös pelosta että tilimme poistetaan. Eli suuri virheemme oli siis vain yksi tili, olisi pitänyt alusta asti olla jo muutama tili, jossa voi rauhassa testata ensin noita vähän epävarmepia strategioita. Tämäkin tajuttiin aluksi ja sitten tehokkaasti unohdettiin :)

 
Kuva: Statigram- tili summerjani

 

Missä onnistuttiin


Mielestäni ryhmän yhdessä tekeminen toimi ihan mallikkaasti,  suuria ongelmia ei tullut. Pyrimme auttamaan toisiamme, jos joku ei jotain osannut. Vertaillimme ideoita ja kukaan ei sooloillut. Kommunikointi google+:ssa toimi myös hyvin, helpompiakin foorumeita olisi ehkä ollut, mutta kyllä tuo sopi kisaan ihan hyvin!

Olimme todella aktiivisia, siis se että saatiin useampi sata tykkäystä ilman sen suurempia huijauksia oli mielestäni kiva nähdä, taito jota voi soveltaa instagrammin yritys käyttöön. Opin kyllä miten seuraajia ja tykkääjiä instasta haalitaan. Myös hashatagien vaikutus oli kiva huomata, niilläkin oli oikeasti merkitystä.

Onnistuminen oli myös se että saimme tarpeeksi hvyiä kuvia eri jutuista, opimme muokkailemaan ja lisäämään niitä. Myös toisten avustuksella. Selväksi tuli ettei kaikilla toiminut instagram ihan niinkuin olisi ollut tarve, mutta kaikesta selvittiin ja hienosti!

Testailimme myös muutamia eri strategioita (Ohjaava kuva, hahstagien lisääminen tiettyyn kellon aikaan että se tekisi hakuihin uuden nosteen jne...)ja se oli kivaa, yritimme ainakin eri kikkoja, joissain ei niin suurilla tuloksilla, mutta oppimisen kannalta hyvä juttu!

Minulle hyvä työkalu instagrammin käyttöön oli android puhelimeni lisäksi Statigram ohjelma. Siellä pystyi seuraamaan kehityksen analytiikkaa ja lisäksi siellä pystyi hallinnoimaan seuraajia, kommentoimaan helposti, lisäilemään hashtageja jne ne. Todella kätevä se oli seuraajen hallintaan. Seurasin sieltä mm. vastaamattomia kommentteja ja uusia seuraajia. Pidin huolen että seuraamme aina takaisin jne...Siihen ohjelma oli aivan loistava!

 
Kuva: Statigram- analytiikkaa summerjani tililtä



Missä epäonnistuimme


Etsimme hujaustykkääjä ohjelmat liian myöhään, eli myöhästyimme ainakin noin 2000 tykkääjällä kisasta, aika siis isolla määrällä! Harmi sinänsä, mutta toisaalta olen iloinen, että ehdin nähdä myös mitä tapahtuu ilman niitä. Näki ns. työnsä vaikutuksen tykkääjien kasvaessa aina maratooni sessioiden jälkeen. Maratooneiksi kutusuimme tykkäys ja kommentointi sessiota, jossa sormet syyhyten oltiin aktiivisia instassa.

Alunperin ideoimme että hyödynnämme myös muita sosiaalisen median palveluita instagram tilin boostaamiseen - näin ei kuitenkaan loppujen lopuksi tapahtunut. Teimme kyllä tilit, mutta osa niistä kaatui epäaktiivisuuteen ja osa huomattiin hyödyttömäksi. Päätettiin keskittyä vain ja ainoastaan instagrammiin.

Lopputulos


Paljon jäi ehkä oppimatta, mutta kaiken kaikkiaan sanoisin ihan malli suoritukseksi, ja oppiminen varmasti jatkuu instagrammin kanssa :)


Kuva: Voittajakuvamme oli upea pinkki juhannustaivas, ja tykkäyksiä oli 1895 ilmoitus hetkellä.

Näistä tunnelmista juhannuksen viettoon ja "koulusta" kesälomalle. Hyvää kesää kaikille!

2 kommenttia:

  1. Minä äänestän tämän komeimmaksi kuvaksi! Lisäpisteitä siitä ei tosin valitettavasti saa.

    Tärkeintähän on, että selkeästi opitte. Suorituksenne oli kuintenkin eritäin hyvä!

    Kysymys:

    Mitkä ovat kikkoja, joita et välttämättä käyttäisi yrityselämässä? Useita niistä käyttää maailman suurimmat brändit niin miksette myös te? Kuten varmasti tiedät, on näitä kikkoja kaikkiin työvälineisiin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos, upea kuvahan se on :)

    Lähinnä ajattelin että nämä feikkitykkääjät eivät sinänsä hyödytä yritystä, koska eivät ole oikeita potentiaalisia ihmisiä joille sanomaa halutaan jakaa. Mutta nuo muut kikat jossa voi haalia oikeita ihmisiä ovat oikein käyttökelpoisia! Lisäksi kaikki kisat ja yms. kuva promootiot sopivat myös yrityksille mielestäni, mutta en ehkä lähtis millään kyseenalaisella kuvalla niitä tykkäyskiä ruinaamaan yrityksenä!

    VastaaPoista