Tehtävä 3
Kerro lyhyesti valmismatkalaista ja kuluttajasuojalaista. Missä niitä sovelletaan ja miten?
Valmismatkalakia sovelletaan valmismatkan markkinointiin ja valmismatkaa koskevaan sopimukseen, kun matkan tarjoaa matkailupalveluksia muutoin kuin satunnaisesti järjestävä tai välittävä elinkeinonharjoittaja vastiketta vastaan, ja matka kestää yli 24 tuntia tai sisältää majoituksen yön aikana.
Valmismatkalla tarkoitetaan etukäteen järjestettyä ja
yhdistettyyn hintaan tarjottua palveluyhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
- kuljetus ja majoitus, tai
- kuljetus tai majoitus, sekä
- lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus esim muu siirtyminen (ei ruokailu yms joka ei ollennaisesti vaikuta matkan hintaan)
- kuljetus ja majoitus, tai
- kuljetus tai majoitus, sekä
- lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelus esim muu siirtyminen (ei ruokailu yms joka ei ollennaisesti vaikuta matkan hintaan)
Jos elinkeinoharjoittaja eli yritys on etukäteen järjestänyt
(joko omasta toimesta tai asiakkaan toiveesta) palvelun ja tarjoaa sitä yhdistettyyn
hintaan sovelletaan valmismatkalakia. Edellyttäen että palveluiden yhdistelmää
ei voida tarjota samaan hintaan jos ne ostetaan erikseen (vaikka ne
laskutettaisiin erikseen) Jos asiakas itse suunnittelee ja järjestää
yhdistelmän ei se kuulu valmismatkalain alle.
Valmismatkalaki antaa määräyksiä valmismatkan suhteen
seuraavista asioista:
- Valmismatkan markkinoinnissa annettavista tiedoista
-Sopimuksen tekemisestä ja
- Matkanjärjestäjän oikeuden peruuttaa matka ja muuttaa matkajärjestelyjä ylivoimaisen esteen tai vähäisen osanottajamäärän takia
- Korvaavasta matkasta matkan peruuntuessa
- Ulkomaan valmismatkasopimuksen syntymisestä
- Hinnan muutoksista
- Matkustajan oikeudesta peruuttaa sopimus
- Matkanjärjestäjän velvollisuuksista ja sopimusrikkomuksen seuraamuksista
- Valmismatkan markkinoinnissa annettavista tiedoista
-Sopimuksen tekemisestä ja
- Matkanjärjestäjän oikeuden peruuttaa matka ja muuttaa matkajärjestelyjä ylivoimaisen esteen tai vähäisen osanottajamäärän takia
- Korvaavasta matkasta matkan peruuntuessa
- Ulkomaan valmismatkasopimuksen syntymisestä
- Hinnan muutoksista
- Matkustajan oikeudesta peruuttaa sopimus
- Matkanjärjestäjän velvollisuuksista ja sopimusrikkomuksen seuraamuksista
Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä, mitä tällä tarkoitetaan?
Kuluttajansuojalakia sovelletaan kun elinkeinonharjoittaja
välittää hyödykkeitä kuluttajille. Se koskee
kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia
elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Kulutushyödykkeellä tarkoitetaan tässä
laissa tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita
tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa
määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten.
Lakia sovelletaan; kulutushyödykkeiden koti- ja etämyyntiin,
rahoituspalvelujen ja -välineiden etämyyntiin, kuluttajaluottoihin,
kuluttajapalvelusopimuksiin, kuluttajankaupassa valmistettavan tavaran
tilaukseen, kuluttajapalvelusopimuksiin, taloelementtien kauppoihin,
rakennusurakoihin, aikaosuuksiin ja pitkäkestoisiin lomatuotteisiin.
Kuluttajansuojalaki antaa myös määräyksiä kulutushyödykkeiden
markkinointiin ja menettelyyn asiakassuhteessa. Kuluttajansuojalaki määrittää
markkinoinnista;
- hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja se on ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ( jolla tarkoitetaan mm. ihmisarvoa loukkaavaa, uskonnollista tai poliittista vakaumusta, siinä esiintyy sukupuoleen, ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään seikkaan perustuvaa syrjintää, siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä tai se on suunnattu alaikäiselle)
- Markkinoinnin tulee olla tunnistettavaa ja siitä pitää poistaa sekaannuksen vaara
- Ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja
- Markkinnoinnissa ei saa jättää pois olennaisten tietoja
- Markkinoijalla on tiedonantovelvollisuus tarjottaessa yksilöityä kulutushyödykettä
- Markkinoinnissa ei saa käyttää aggressiivisia menettelyjä,
- Lisäksi; kulutushyödykkeiden toimittaminen ilman tilausta, hinnanalennusilmoitukset, yhdistetyt tarjoukset ja kylkiäistarjoukset sekä markkinointiarpajaisten ehtojen selkeys.
- hyvän tavan vastaisen markkinoinnin ja se on ristiriidassa yleisesti hyväksyttyjen yhteiskunnallisten arvojen kanssa ( jolla tarkoitetaan mm. ihmisarvoa loukkaavaa, uskonnollista tai poliittista vakaumusta, siinä esiintyy sukupuoleen, ikään, etniseen tai kansalliseen alkuperään, kansalaisuuteen, kieleen, terveydentilaan, vammaisuuteen, seksuaaliseen suuntautumiseen tai muuhun henkilöön liittyvään seikkaan perustuvaa syrjintää, siinä suhtaudutaan hyväksyvästi toimintaan, jossa vaarannetaan terveyttä, yleistä turvallisuutta tai ympäristöä tai se on suunnattu alaikäiselle)
- Markkinoinnin tulee olla tunnistettavaa ja siitä pitää poistaa sekaannuksen vaara
- Ei saa antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja
- Markkinnoinnissa ei saa jättää pois olennaisten tietoja
- Markkinoijalla on tiedonantovelvollisuus tarjottaessa yksilöityä kulutushyödykettä
- Markkinoinnissa ei saa käyttää aggressiivisia menettelyjä,
- Lisäksi; kulutushyödykkeiden toimittaminen ilman tilausta, hinnanalennusilmoitukset, yhdistetyt tarjoukset ja kylkiäistarjoukset sekä markkinointiarpajaisten ehtojen selkeys.
Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti
pakottavia lain säännöksiä. Tämä tarkoittaa, että sopimusehdot, jotka
poikkeavat kuluttajasuojalain antamista säännöksistä ostajan/kuluttajan
vahingoksi, ovat mitättömiä, jollei jäljempänä laissa toisin säädetä.
Mitä tarkoitetaan tietosuojalla kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa?
Tietosuoja perustuu perustuslakiin, jossa yksityiselämän
suoja on määritelty perusoikeudeksi. Tietosuojalla tarkoitetaan henkilötietojen
käsittelyä tavalla, joka suojaa henkilön yksityiselämää.
Tietosuojalailla verkkokauppaa tarkoitetaan niitä säännöksiä
jotka koskevat; henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä. Kaikkia kuluttajaa
koskevia tietoja, ominaisuuksia tai elinolosuhteita koskevien henkilötietojen
kerääminen, tallettaminen sekä käsittely säänneltyä. Verkkokaupassa tietosuoja ja sitä
säätelevä lainsäädäntö tulee huomioida henkilötietojen keräämiseen ja
säilyttämiseen liittyvissä käytänteissä. Lisäksi tietosuojalainsäädäntö
säätelee kerätyn tiedon hyödyntämistä esimerkiksi markkinointitarkoitukseen.
Verkkokaupankäyntiin tarvittavia asiakastietoja kerättäessä muodostuu
aina henkilörekisteri. Rekisteri muodostuu riippumatta siitä, vaaditaanko
asiakkaalta rekisteröityminen vai syötetäänkö tiedot kertaluonteisesti
kauppatapahtuman yhteydessä.
Rekisterinpitäjän eli yrityksen, on laadittava sekä
pidettävä kaikkien saatavilla olevaa lainmukaista rekisteriselostetta.
Rekisterin pitäjän eli verkkokauppapalvelun tarjoajan tulee laatia jokaisesta
henkilörekisteristä rekisteriseloste, jossa tulee olla muun muassa
rekisterinpitäjän nimi ja yhteystiedot sekä henkilötietojen käsittelyn
tarkoitus. Rekisteriselosteiden on oltava jokaisen saatavilla esimerkiksi
yrityksenkotisivuilla.
Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä, jotka koskevat elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä kauppaa? Mitä nämä säännökset ovat?
Etämyynti tarkoittaa kauppaa jossa myyjä ja asiakas eivät
ole toistensa läsnä, eli kaupankäynti käydään jonkin etätarjontamenetelmän
avulla. Etätarjontamenetelmällä tarkoitetaan markkinointitai myyntitapaa, joka
on järjestetty niin, että sen pääasiallisena tavoitteena voidaan katsoa olevan
sopimusten tekeminen etäviestimen avulla Etäviestimellä tarkoitetaan puhelinta,
postia,televisiota, tietoverkkoa tai muuta välinettä, jota voidaan käyttää
sopimuksen tekemiseen ilman, että osapuolet ovat yhtä aikaa läsnä
Etämyyntisäännökset koskevat kuluttajaa suojaavia seikkoja kuten tuotteen
palautus ja peruutus oikeus, hintojen ja tarjousten sitovuus
Kuluttajalle on hyvissä ajoin ennen sopimuksen tekemistä
annettava seuraavat tiedot:- elinkeinonharjoittajan nimi ja osoite
- kulutushyödykkeen pääominaisuudet jahinta, toimituskulut ja maksuehdot
- toimitusta tai sopimuksen täyttämistä koskevat muut ehdot;
- sopimuksen vähimmäiskesto, jos sopimus koskee hyödykkeiden jatkuvaa tai toistuvaa toimittamista
- kaupankäynnissä käytettyjen etäviestimen käyttämisestä syntyvät kulut
- tarjouksen voimassaoloaika
- tieto peruuttamisoikeudesta tai siitä, että sitä ole
- Yritykselle näiden tietojen jättämättä antaminen on tiedonantovelvollisuuden laiminlyöntiä.
Periaatteessa etämyyntisäännökset suojaavat kuluttajaa.
Esimerkiksi: kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus 14 päivän kuluessa
vahvistuksen vastaanottamisesta taikka tavaran kaupassa tavaran tai ensimmäisen
tavaraerän vastaanottamisesta.
Mitä tarkoittaa ns. muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa?
Yritysten välisessä sähköisen kaupan oikeudelliset kysymykset ovat erilaisia, kuin kuluttajakaupan, koska pakottavaa lainsäädäntöä on vain hyvin vähän. Yritysten välisessä kaupankäynnissä vallitsevan sopimusvapauden vuoksi yritykset voivat pääsääntöisesti sopia keskenään sopimuksiensa sisällöstä.
Sähköisen liiketoimminan perusedellytys on, että osapuolet voivat tehdä sitovia sopimuksia keskenään. Suomessa ja useimmissa maissa tunnustetun sopimusvapauden periaatteen mukaan, sitova sopimus voidaan tehdä muotovapaasti joko kirjallisesti, suullisesti tai verkon välityksellä. Verkko-sopimukset ovat luonteeltaan etäsopimuksia, joille on ominaista suostumuksen ilmaisu tietoverkon välityksellä. Sähköisessä kaupankäynnissä tulee kiinnittää erityisesti huomiota osapuolten tunnistamiseen, näytön luotettavuuteenm kauppa - ja tiedonsiirtosopimukseen ja tietosuojaan.
Sähköisen liiketoimminan perusedellytys on, että osapuolet voivat tehdä sitovia sopimuksia keskenään. Suomessa ja useimmissa maissa tunnustetun sopimusvapauden periaatteen mukaan, sitova sopimus voidaan tehdä muotovapaasti joko kirjallisesti, suullisesti tai verkon välityksellä. Verkko-sopimukset ovat luonteeltaan etäsopimuksia, joille on ominaista suostumuksen ilmaisu tietoverkon välityksellä. Sähköisessä kaupankäynnissä tulee kiinnittää erityisesti huomiota osapuolten tunnistamiseen, näytön luotettavuuteenm kauppa - ja tiedonsiirtosopimukseen ja tietosuojaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti