Tehtävä 1
Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?
Visio
Strategisen suunnittelun lähtökohtana tulisi aina olla visio
siitä mihin yritys tähtää ja miten. Sähköisen liiketoiminnan osalta tätä on
hyvä ajatella joko henkiinjäämis- strategiana tai suunnitellulla toiminnalla,
miten yritys aikoo kohdata sähköisen liiketoiminnan ja kehittyä siinä. On
tärkeä määrittää tavoite ja visio, siitä mihin ollaan pyrkimässä. Jos sähköinen
liiketoiminta koetaan pakottavana toimena, eli henkiinjäämisstrategiana, näkyy se
visiossa toimina, joita tehdään pakosta eikä siinä kehittymistä ole huomioitu.
Yrityksen rakentaessa liiketoimintaansa strategisesti, tulee sen ottaa huomioon
sähköisen liiketoiminnan aspektit ja miettiä mihin on kykeneväinen sen saralta.
Tärkeää visiossa on esittää tavoite johon on mahdollista päästä, ja eritellä ne
miten tavoitteeseen päästään toimintasuunnitelmassa.
Esimerkkinä matkailualalta voidaan olettaa yrityksen olevan läsnä vain
vähän verkossa, on omat kotisivut, joissa vain tietoa yrityksestä. Tälläinen yritys on verkkoläsnäolovaiheessa.
Yrityksen tavoite on saada suurempi näkyvyys ja saada kaupankäyntiä aikaiseksi
verkossa, näin ollen lisätä asiakasmäärää ja kasvattaa liiketoimintaa. Yritys
voi asettaa visiokseen ”verkko näkyvyyden kasvattaminen ja sähköisen
kaupankäynnin aloitus vuoteen 2014 mennessä”. Tällöin visio on realistinen ja
siinä selkeästi osoitetaan halu aloittaa sähköinen kaupankäynti, mutta ei
lupailla suuria sanomallaa esimerkiksi ”globaali verkkonäkyvyys ja sähköisen
liiketoiminnan täydellinen integraatio vuoteen 2014 mennessä” . Realistinen visio
tukee suunnitelmaa jossa on tarkoitus aloittaa uusien sähköisten kanavien
hyödyntäminen.
On tärkeää hahmottaa missä sähköisen liiketoiminnan
kypsyysmallin vaiheessa ollaan ja edetä siitä askel kerrallaan omaan
liiketoimintaan soveltaen. Kypsyysmallin vaiheet ovat poissaolovaihe,
verkkoläsnäolovaihe, tuoteinformaatiovaihe, myynti ja
interaktiivisuusvaihe,sisäisten tietojärjestelmien integrointivaihe ja täysin
integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä.
Aiemmin esittämässäni esimerkissä kyseinen hotelli esittää
visiossaan siirtyvänsä toisesta vaiheesta; verkkoläsnäolovaiheesta, neljänteen
vaiheeseen; myynti ja interaktiivisuusvaiheeseen. Esimerkin yrityksen on tärkeä
ymmärtää missä kypsyys vaiheessa ollaan ja mihin vaiheeseen tähdätään. Lisäksi
täytyy ymmärtää näiden vaiheiden siirtymiseen vaadittavat asiat esim. kolmas
vaihe; tuoteinformaatiovaihe, joka tarkoittaisi esimerkki yritykselle sitä,
että ennen kuin se aloittaa yhteistyön jonkin näkyvyyskanavan kanssa, pitää
oman tuotekortin olla valmis myös omilla kotisivuilla (kuvat, tiedot yms.), eli
kolmas vaihe täytyy olla suoritettu ennen kuin seuraavaan kannattaa siirtyä.
Lisäksi ennen siirtymistä vaiheeseen myynti ja interaktiivisuus täytyy olla
kaikki asiakaspalvelun muodot kunnossa myös sähköisesti.
E-strategia
E-strategian tarkoitus on selventää ja muokata yrityksen
liiketoiminta strategiaa sähköisten liiketoiminnan osa-aluiedein puitteissa.
Ydin e-strategiassa on muokata yrityksen liiketoiminta ja kaupankäynti
prosesseja sähköiseen malliin. Se kuvaa prosessia eikä vain päämäärää eli
visiota. E-strategia asettaa vision omaisesti sen polun, mitä noudattamalla
vision asettamaan tavoitteeseen voidaan päästä. E-strategia koostuu monesta eri
osuudesta, jotka toteutetaan yhdessä ja/tai erikseen. E-strategia ei siis tarkoita
vaan sähköistä markkinointisuunnitelmaa ,vaan myös nykyisten liiketoiminta
prosessien uudelleen muokkaamista. E-strategian tarkoitus on tukea
kokonaisvaltaisesti liiketoimintaa eikä vain osoittaa internetin tuomia
mahdollisuuksia kulujen vähentämiseen sen luonteen vuoksi, joka on mielestäni
se yleisin harha luulo.
Hyvä e-strategia
sisältää mielestäni seuraavia elementtejä:
Yhteistyö ja
näkyvyyskanavat
E-strategian osana tulisi olla listaus yrityksen sähköisistä partnereista, näkyvyys ja
yhteistyösivuista, joissa yritys voi julkaista omaa sisältöään (esim PR muodossa
lehdistötiedoitteet), kertoa omista tarjouksistaan, ja millä sivuilla voidaan
tehdä linkkivaihtoa. Kaikki nämä toimet vaikuttavat positiivisesti
hakukonelöydettävyyteen.
Sähköinen mainonta
E-strategiassa tulisi määritellä tekeekö yritys mainontaa
joissain kanavissa tai hakukonemainontaa. Suunnitelmat, aikataulu ja resurssit
tulisi määritellä tarkoin.
Sähköisen kaupankäynnin
suunnitelma ja kanavat
E-strategiassa määritellään missä sähköisen kaupankäynnin kanavissa
yrityksen tuotteet ovat saatavilla. Jos yrityksellä on oma verkkokauppa tulee
siitä olla oma suunnitelmansa osana e-strategiaa.
Kotisivut
Passiivisten kotisivujen aikakausi on ohi ja siitä syystä
yritysten tulee tarkoin suunnitella kotisivujen tavoite ja sisältö.
E-strategiaan kuuluvia suunnitelmia kotisivuille voi olla:
Kotisivujen e-strategia:
-Kotisivujen laadukas optimointi että se hyödyttää hakukonetuloksia. Lisäksi kotisivujen tulee olla asiakasystävälliset.
-Kotisivujen laadukas optimointi että se hyödyttää hakukonetuloksia. Lisäksi kotisivujen tulee olla asiakasystävälliset.
-Kotisivuilla tulee olla selkeät tavoitteet jotka tukevat strategiaa. Esimerkiksi jos yrityksellä ei ole omaa verkkokauppaa tulisi kotisivujen toimia ainutlaatuisena tiedon lähteenä ja asiakaspalvelu kanavana.
-Omaan asiakaskuntaan kohdennettu sisältö. Uutta sisältöä pyritään luomaan usein ja se on tarkoin kohdennettua ja mielenkiintoista. Sisällöllä pyritään tuomaan etuja hakukoneoptimointiin oikeilla hakusanoilla ja näin edes autetaan yrityksen nousua hakukoneissa.
-Lisäksi laadukkaalla sisällöllä pyritään rohkaisemaan vuorovaikutusta, joka puolestaan lisäisi sisällön jakamista, hyvää linkkiliikennettä, kommentointia ja asiakkaiden sitoutumista ja ennen kaikkea mielenkiintoa yritystä kohtaan.
Sosiaalinen media
Yrityksen koosta riippumatta, sen kannattaa olla mukana
sosiaalisissa keskusteluissa joita sähköisissä kanavissa käydään. Sosiaalisen
median läsnäololla ei tarkoiteta eri some palvelujen hyödyntämistä niin kuin ne
olisi keltaiset sivut. Vaan tärkeintä on olla yksilöllinen ja kiinnostava, ja
vaikka yritys toimintasi ei olisi itsestään sitä, olisi yritykselle tärkeää
löytää se oma erottumisen keino joka ihmisiä kiinnostaa. Tällä keinolla voidaan
luoda sisältöä joka kiinnostaa ja saada asiakkaat osallistumaan sosiaalisen
median vuorovaikutukseen. Sosiaalisen median tärkein hyöty sisällön ja
vuorovaikutksen lisäksi on sen ulottuvuus. Sosiaalisen median kanavien kautta
yritys voi tavoittee paljon suuremman asiakaskunnan kuin pelkällä kotisivulla.
E-strategiassa
määritellään kanavat joihin osallistutaan ja miten. Helpoiten kysymykseen miten
saa vastauksen tutustumalla asiakkaisiin, kilpailijoihin ja asiantuntijoihin ja
sieltä imetään ne ideat mihin kannattaa panostaa omassa strategissa.
E-strategia kiteyttää erottumisen keinon ja kanavat suunnitelmallisesti. Lisänä
e-strategian voi olla siis oma myös sosiaalisen
median strategiaksi:
-
Tavoitteet per kanava- Sisällön luonnin aikataulu ja
sisältö- Resurssit
- Seuraamisen ja vuorovaikutuksen ohjeet ja suunnitelma
- Vastaamisen ohjeet (jos asiakas esittää kysymyksen jossain kanavassa on se huomattava ja aiemmin kuin viikon päästä ja siihen on osattava vastata oikein)
Hakusanat
Osana e-strategiaa voidaan määritellä yrityksen hakusanat.
Hakusanojen määrittely on tärkeää koska usein niiden voimaa ei täysin ymmärretä.
Yleensä pienellä yrityksellä on niitä 5-50 mutta kannattavassa
hakukoneoptimoinnissa niitä kannattaisi olla jopa 500. Syy tähän on se että
ihmiset ovat erilaisia ja etsivät niin erilaisilla hakusanoilla, joten yhdestä
sanasta pitää olla monen monta eri variaatiota. Etu niiden luetteloinnista
osana e-strategiaa on se että näitä oikeita ja kaikkia hakusanoja voitaisiin
käyttää eri kanavissa ja että ne tiedostetaan.
Blogi
Blogilla on mahdollisuus luoda suuria määriä sisältöä johon
kaikki tarpeelliset hakusanat on lisätty. Blogilla voidaan lisäksi kohdentaa
tehokkaasti eri asiakasryhmiin. Jos yrityksellä on blogi tai se päättää
aloittaa yritys bloggaamisen, tulee blogi strategia olla osa e-strategiaa.
Yritys bloggaamisen etuja on sivumäärään ja linkkiliikenteen kasvattaminen, jos
bloggaaminen on suunniteltua ja säännöllistä, kasvattaa se huomattavasti
sisältöä ja näin ollen tukee hakukonetuloksia ja yrityksen löydettävyyttä.
PR sähköisissä
kanavissa
E-strategian osana voi olla myös suunnitelma mitä PR keinoja
yritys hyödyntää tuodakseen yrityksen tietoisuutta paremmin esille. PR:ää voi
toteuttaa lehdistötiedotteet eri kanaviin, blogeissa, videoina, podcasteina.
Lisäksi näiden PR toimien takana tulisi olla lisätä pöhinää eli sanan kulkua
internetissä.
Sähköposti
markkinointi
On yksi keino jolla yritys voi ”keskustella” nykyisen
asiakaskunnan kanssa. Jos yrityksellä on sähköposti markkinointia ja
postituslistoja tarkoittaa se sitä että asiakaskunta haluaa kuulla yrityksestä
(jos he eivät halua, poistuvat he postituslistalta). E-strategian osana tulisi
siis olla sähköpostimarkkinointisuunnitelma:
-
Mitä, milloin ja kenelle suunnitelma- Kohdennetut postituslistat
- Mahdollisuudet asiakkaille liittyä postituksiin (minkä postituslistan tilauslinkit ja minne suunnitelma)
Seuranta
E-strategiassa tulisi olla mukana seuranta. Seurantaan
voidaan määrittää yrityksen internet läsnäolon seuranta (eli mitä yrityksestä
puhutaan, kirjoitetaan jne) Esimerkkinä palautekanavien seuranta ja suunnitelma
vastaamiseen. Lisäksi tulisi seurata myös liikennettä eri sivuilta
kotisivuille ja asettaa sille tavoitteita. Jos yrityksellä on verkkokaupankäyntiä tulisi sitä seurata.
Resurssit
Yityksen tulisi määritellä omien resurssien puitteissa, mitkä eri osa-alueista voidaan toteuttaa itse ja mihin tarvitaan ulkopuolista palveluntarjoajaa, konsulttia. Lisäksi osana e-strategiaa kannattaa määritellä mitkä osa-alueet olisi jatkossa mahdollista toteuttaa itse, jos henkilökuntaa koulutetaan vai kannattaa jokin palvelu vain ostaa kertaluontoisesti palveluntarjoajalta. Nämä päätökset olisi tärkeää ottaa osaksi e-strategiaa jolloin vältytään kalliilta investoinneilta jotka ovat lyhyt aikaisia vaan panostetaan yrityksen omiin resursseihin ja osaamiseen.
Resurssit
Yityksen tulisi määritellä omien resurssien puitteissa, mitkä eri osa-alueista voidaan toteuttaa itse ja mihin tarvitaan ulkopuolista palveluntarjoajaa, konsulttia. Lisäksi osana e-strategiaa kannattaa määritellä mitkä osa-alueet olisi jatkossa mahdollista toteuttaa itse, jos henkilökuntaa koulutetaan vai kannattaa jokin palvelu vain ostaa kertaluontoisesti palveluntarjoajalta. Nämä päätökset olisi tärkeää ottaa osaksi e-strategiaa jolloin vältytään kalliilta investoinneilta jotka ovat lyhyt aikaisia vaan panostetaan yrityksen omiin resursseihin ja osaamiseen.
Saapuva vs. lähtevä markkinointi
Lähtevään markkinointiin kuuluu kaikki perinteisen markkinointityökalujen muodot, eli esim. printti mainokset. Lähtevä markkinointi yrittää tavoittaa asiakasta. Saapuvalla markkinoinnilla viitataan siihen sähköiseen tapaan toimia, jolla asiakas ”haetaan” tai ”houkutellaan”omille sivuille, tai markkinointikanaviin; esimerkiksi kun asiakas hakee tiettyä tuotetta tai palvelua. Tässä suuremmaksi asiaksi nousee oikeanlainen kotisivujen optimointi ja sisältö niin kuin aiemmassa kohdassa mainitsin. On tärkeää olla läsnä, silloin kuin asiakas on tekemässä sitä ostopäätöstä. Läsnäolevaksi pääsee oikealla kohdennetulla sisällöllä, joka vastaa asiakkaasi tekemiä hakuja. Tällöin myös hyödytään siitä että asiakas saapuu kotisivulle jossa hänelle pitäisi olla selkeät tavoitteet mitä sivuilla tulisi tehdä. Esimerkiksi jos sivuilla ei ole omaa verkkokauppaa yritetään saada asiakas ottamaan suoraan yhteyttä yritykseen.
25 Tips to Createan eStrategy by Thrust Internet
Sales on Mar 03, 2010
Kirsi Mikkola 1. Päivän materiaali powepoint. 25.3.2013
Hyvä e-strategia ottaa kantaa ja linjaa yrityksen kaikkiin muihin strategisiin linjauksiin koskien liiketoimintaa kuten kirjoitatkin(prosessit, henkilöstö, talous, tietotekniikka). E-strategia ja markkinointistrategia ovat vahvasti kytkettynä toisiinsa eikä niitä voi käsitellä irrallisena. Yksi e-strategian merkittävimmistä osa-aluiesta on myös osaamisen varmistaminen ja päätös siitä mitä tehdään itse ja mitä ulkoistetaan.
VastaaPoista