keskiviikko 17. huhtikuuta 2013

Visio ja e-strategia käsikädessä

Tehtävä 1

Pohdi mikä merkitys on yrityksen visiolla (liiketoiminnallisilla tavoitteilla) sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa? Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?
 

Visio


Strategisen suunnittelun lähtökohtana tulisi aina olla visio siitä mihin yritys tähtää ja miten. Sähköisen liiketoiminnan osalta tätä on hyvä ajatella joko henkiinjäämis- strategiana tai suunnitellulla toiminnalla, miten yritys aikoo kohdata sähköisen liiketoiminnan ja kehittyä siinä. On tärkeä määrittää tavoite ja visio, siitä mihin ollaan pyrkimässä. Jos sähköinen liiketoiminta koetaan pakottavana toimena, eli henkiinjäämisstrategiana, näkyy se visiossa toimina, joita tehdään pakosta eikä siinä kehittymistä ole huomioitu. Yrityksen rakentaessa liiketoimintaansa strategisesti, tulee sen ottaa huomioon sähköisen liiketoiminnan aspektit ja miettiä mihin on kykeneväinen sen saralta. Tärkeää visiossa on esittää tavoite johon on mahdollista päästä, ja eritellä ne miten tavoitteeseen päästään toimintasuunnitelmassa.

Esimerkkinä matkailualalta voidaan olettaa yrityksen olevan läsnä vain vähän verkossa, on omat kotisivut, joissa vain tietoa yrityksestä. Tälläinen yritys on verkkoläsnäolovaiheessa. Yrityksen tavoite on saada suurempi näkyvyys ja saada kaupankäyntiä aikaiseksi verkossa, näin ollen lisätä asiakasmäärää ja kasvattaa liiketoimintaa. Yritys voi asettaa visiokseen ”verkko näkyvyyden kasvattaminen ja sähköisen kaupankäynnin aloitus vuoteen 2014 mennessä”. Tällöin visio on realistinen ja siinä selkeästi osoitetaan halu aloittaa sähköinen kaupankäynti, mutta ei lupailla suuria sanomallaa esimerkiksi ”globaali verkkonäkyvyys ja sähköisen liiketoiminnan täydellinen integraatio vuoteen 2014 mennessä” . Realistinen visio tukee suunnitelmaa jossa on tarkoitus aloittaa uusien sähköisten kanavien hyödyntäminen.

 
Esimerkin tarkoitus oli ilmaista realistisen vision tärkeys, mutta myös se että ilman tälläistä visiota, ei yritys voi kuvata toimiaan ja suunnitelmiaan kehittyä. Visio on tärkeä kiteytys siitä mihin yritys pyrkii ja näin ollen kertoo suunnitelmansaomille työntekijöilleen kuin myös kaikille sidosryhmilleen.

On tärkeää hahmottaa missä sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallin vaiheessa ollaan ja edetä siitä askel kerrallaan omaan liiketoimintaan soveltaen. Kypsyysmallin vaiheet ovat poissaolovaihe, verkkoläsnäolovaihe, tuoteinformaatiovaihe, myynti ja interaktiivisuusvaihe,sisäisten tietojärjestelmien integrointivaihe ja täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmä.

Aiemmin esittämässäni esimerkissä kyseinen hotelli esittää visiossaan siirtyvänsä toisesta vaiheesta; verkkoläsnäolovaiheesta, neljänteen vaiheeseen; myynti ja interaktiivisuusvaiheeseen. Esimerkin yrityksen on tärkeä ymmärtää missä kypsyys vaiheessa ollaan ja mihin vaiheeseen tähdätään. Lisäksi täytyy ymmärtää näiden vaiheiden siirtymiseen vaadittavat asiat esim. kolmas vaihe; tuoteinformaatiovaihe, joka tarkoittaisi esimerkki yritykselle sitä, että ennen kuin se aloittaa yhteistyön jonkin näkyvyyskanavan kanssa, pitää oman tuotekortin olla valmis myös omilla kotisivuilla (kuvat, tiedot yms.), eli kolmas vaihe täytyy olla suoritettu ennen kuin seuraavaan kannattaa siirtyä. Lisäksi ennen siirtymistä vaiheeseen myynti ja interaktiivisuus täytyy olla kaikki asiakaspalvelun muodot kunnossa myös sähköisesti.

E-strategia


E-strategian tarkoitus on selventää ja muokata yrityksen liiketoiminta strategiaa sähköisten liiketoiminnan osa-aluiedein puitteissa. Ydin e-strategiassa on muokata yrityksen liiketoiminta ja kaupankäynti prosesseja sähköiseen malliin. Se kuvaa prosessia eikä vain päämäärää eli visiota. E-strategia asettaa vision omaisesti sen polun, mitä noudattamalla vision asettamaan tavoitteeseen voidaan päästä. E-strategia koostuu monesta eri osuudesta, jotka toteutetaan yhdessä ja/tai erikseen. E-strategia ei siis tarkoita vaan sähköistä markkinointisuunnitelmaa ,vaan myös nykyisten liiketoiminta prosessien uudelleen muokkaamista. E-strategian tarkoitus on tukea kokonaisvaltaisesti liiketoimintaa eikä vain osoittaa internetin tuomia mahdollisuuksia kulujen vähentämiseen sen luonteen vuoksi, joka on mielestäni se yleisin harha luulo.
Hyvä e-strategia sisältää mielestäni seuraavia elementtejä:
Yhteistyö ja näkyvyyskanavat

E-strategian osana tulisi olla listaus yrityksen sähköisistä partnereista, näkyvyys ja yhteistyösivuista, joissa yritys voi julkaista omaa sisältöään (esim PR muodossa lehdistötiedoitteet), kertoa omista tarjouksistaan, ja millä sivuilla voidaan tehdä linkkivaihtoa. Kaikki nämä toimet vaikuttavat positiivisesti hakukonelöydettävyyteen.
 
Sähköinen mainonta

E-strategiassa tulisi määritellä tekeekö yritys mainontaa joissain kanavissa tai hakukonemainontaa. Suunnitelmat, aikataulu ja resurssit tulisi määritellä tarkoin.

Sähköisen kaupankäynnin suunnitelma ja kanavat

E-strategiassa määritellään missä sähköisen kaupankäynnin kanavissa yrityksen tuotteet ovat saatavilla. Jos yrityksellä on oma verkkokauppa tulee siitä olla oma suunnitelmansa osana e-strategiaa.

Kotisivut

Passiivisten kotisivujen aikakausi on ohi ja siitä syystä yritysten tulee tarkoin suunnitella kotisivujen tavoite ja sisältö. E-strategiaan kuuluvia suunnitelmia kotisivuille voi olla:
Kotisivujen e-strategia:

-Kotisivujen laadukas optimointi että se hyödyttää hakukonetuloksia. Lisäksi kotisivujen tulee olla asiakasystävälliset.

-Kotisivuilla tulee olla selkeät tavoitteet jotka tukevat strategiaa. Esimerkiksi jos yrityksellä ei ole omaa verkkokauppaa tulisi kotisivujen toimia ainutlaatuisena tiedon lähteenä ja asiakaspalvelu kanavana.

-Omaan asiakaskuntaan kohdennettu sisältö. Uutta sisältöä pyritään luomaan usein ja se on tarkoin kohdennettua ja mielenkiintoista. Sisällöllä pyritään tuomaan etuja hakukoneoptimointiin oikeilla hakusanoilla ja näin edes autetaan yrityksen nousua hakukoneissa.

-Lisäksi laadukkaalla sisällöllä pyritään rohkaisemaan vuorovaikutusta, joka puolestaan lisäisi sisällön jakamista, hyvää linkkiliikennettä, kommentointia ja asiakkaiden sitoutumista ja ennen kaikkea mielenkiintoa yritystä kohtaan.

Sosiaalinen media

Yrityksen koosta riippumatta, sen kannattaa olla mukana sosiaalisissa keskusteluissa joita sähköisissä kanavissa käydään. Sosiaalisen median läsnäololla ei tarkoiteta eri some palvelujen hyödyntämistä niin kuin ne olisi keltaiset sivut. Vaan tärkeintä on olla yksilöllinen ja kiinnostava, ja vaikka yritys toimintasi ei olisi itsestään sitä, olisi yritykselle tärkeää löytää se oma erottumisen keino joka ihmisiä kiinnostaa. Tällä keinolla voidaan luoda sisältöä joka kiinnostaa ja saada asiakkaat osallistumaan sosiaalisen median vuorovaikutukseen. Sosiaalisen median tärkein hyöty sisällön ja vuorovaikutksen lisäksi on sen ulottuvuus. Sosiaalisen median kanavien kautta yritys voi tavoittee paljon suuremman asiakaskunnan kuin pelkällä kotisivulla.

 E-strategiassa määritellään kanavat joihin osallistutaan ja miten. Helpoiten kysymykseen miten saa vastauksen tutustumalla asiakkaisiin, kilpailijoihin ja asiantuntijoihin ja sieltä imetään ne ideat mihin kannattaa panostaa omassa strategissa. E-strategia kiteyttää erottumisen keinon ja kanavat suunnitelmallisesti. Lisänä e-strategian voi olla siis oma myös sosiaalisen median strategiaksi:
- Tavoitteet per kanava- Sisällön luonnin aikataulu ja sisältö
- Resurssit
- Seuraamisen ja vuorovaikutuksen ohjeet ja suunnitelma
- Vastaamisen ohjeet (jos asiakas esittää kysymyksen jossain kanavassa on se huomattava ja aiemmin kuin viikon päästä ja siihen on osattava vastata oikein)

Hakusanat

 
Osana e-strategiaa voidaan määritellä yrityksen hakusanat. Hakusanojen määrittely on tärkeää koska usein niiden voimaa ei täysin ymmärretä. Yleensä pienellä yrityksellä on niitä 5-50 mutta kannattavassa hakukoneoptimoinnissa niitä kannattaisi olla jopa 500. Syy tähän on se että ihmiset ovat erilaisia ja etsivät niin erilaisilla hakusanoilla, joten yhdestä sanasta pitää olla monen monta eri variaatiota. Etu niiden luetteloinnista osana e-strategiaa on se että näitä oikeita ja kaikkia hakusanoja voitaisiin käyttää eri kanavissa ja että ne tiedostetaan.

Blogi

Blogilla on mahdollisuus luoda suuria määriä sisältöä johon kaikki tarpeelliset hakusanat on lisätty. Blogilla voidaan lisäksi kohdentaa tehokkaasti eri asiakasryhmiin. Jos yrityksellä on blogi tai se päättää aloittaa yritys bloggaamisen, tulee blogi strategia olla osa e-strategiaa. Yritys bloggaamisen etuja on sivumäärään ja linkkiliikenteen kasvattaminen, jos bloggaaminen on suunniteltua ja säännöllistä, kasvattaa se huomattavasti sisältöä ja näin ollen tukee hakukonetuloksia ja yrityksen löydettävyyttä.

PR sähköisissä kanavissa

E-strategian osana voi olla myös suunnitelma mitä PR keinoja yritys hyödyntää tuodakseen yrityksen tietoisuutta paremmin esille. PR:ää voi toteuttaa lehdistötiedotteet eri kanaviin, blogeissa, videoina, podcasteina. Lisäksi näiden PR toimien takana tulisi olla lisätä pöhinää eli sanan kulkua internetissä.

Sähköposti markkinointi

On yksi keino jolla yritys voi ”keskustella” nykyisen asiakaskunnan kanssa. Jos yrityksellä on sähköposti markkinointia ja postituslistoja tarkoittaa se sitä että asiakaskunta haluaa kuulla yrityksestä (jos he eivät halua, poistuvat he postituslistalta). E-strategian osana tulisi siis olla sähköpostimarkkinointisuunnitelma:
- Mitä, milloin ja kenelle suunnitelma
- Kohdennetut postituslistat
- Mahdollisuudet asiakkaille liittyä postituksiin (minkä postituslistan tilauslinkit ja minne suunnitelma)

Seuranta

E-strategiassa tulisi olla mukana seuranta. Seurantaan voidaan määrittää yrityksen internet läsnäolon seuranta (eli mitä yrityksestä puhutaan, kirjoitetaan jne) Esimerkkinä palautekanavien seuranta ja suunnitelma vastaamiseen. Lisäksi tulisi seurata myös liikennettä eri sivuilta kotisivuille ja asettaa sille tavoitteita. Jos yrityksellä on verkkokaupankäyntiä tulisi sitä seurata.

Resurssit

Yityksen tulisi määritellä omien resurssien puitteissa, mitkä eri osa-alueista voidaan toteuttaa itse ja mihin tarvitaan ulkopuolista palveluntarjoajaa, konsulttia. Lisäksi osana e-strategiaa kannattaa määritellä mitkä osa-alueet olisi jatkossa mahdollista toteuttaa itse, jos henkilökuntaa koulutetaan vai kannattaa jokin palvelu vain ostaa kertaluontoisesti palveluntarjoajalta. Nämä päätökset olisi tärkeää ottaa osaksi e-strategiaa jolloin vältytään kalliilta investoinneilta jotka ovat lyhyt aikaisia vaan panostetaan yrityksen omiin resursseihin ja osaamiseen.

Saapuva vs. lähtevä markkinointi

Lähtevään markkinointiin kuuluu kaikki perinteisen markkinointityökalujen muodot, eli esim. printti mainokset. Lähtevä markkinointi yrittää tavoittaa asiakasta. Saapuvalla markkinoinnilla viitataan siihen sähköiseen tapaan toimia, jolla asiakas ”haetaan” tai ”houkutellaan”omille sivuille, tai markkinointikanaviin; esimerkiksi kun asiakas hakee tiettyä tuotetta tai palvelua. Tässä suuremmaksi asiaksi nousee oikeanlainen kotisivujen optimointi ja sisältö niin kuin aiemmassa kohdassa mainitsin. On tärkeää olla läsnä, silloin kuin asiakas on tekemässä sitä ostopäätöstä. Läsnäolevaksi pääsee oikealla kohdennetulla sisällöllä, joka vastaa asiakkaasi tekemiä hakuja. Tällöin myös hyödytään siitä että asiakas saapuu kotisivulle jossa hänelle pitäisi olla selkeät tavoitteet mitä sivuilla tulisi tehdä. Esimerkiksi jos sivuilla ei ole omaa verkkokauppaa yritetään saada asiakas ottamaan suoraan yhteyttä yritykseen.

Lähteet:
Kirsi Mikkola 1. Päivän materiaali powepoint. 25.3.2013

1 kommentti:

  1. Hyvä e-strategia ottaa kantaa ja linjaa yrityksen kaikkiin muihin strategisiin linjauksiin koskien liiketoimintaa kuten kirjoitatkin(prosessit, henkilöstö, talous, tietotekniikka). E-strategia ja markkinointistrategia ovat vahvasti kytkettynä toisiinsa eikä niitä voi käsitellä irrallisena. Yksi e-strategian merkittävimmistä osa-aluiesta on myös osaamisen varmistaminen ja päätös siitä mitä tehdään itse ja mitä ulkoistetaan.

    VastaaPoista