torstai 26. syyskuuta 2013

Onko elämystä ilman jakamista?


Como-järvellä; kahvi, aurinko ja luomu viiniä – click ja share this on Twitter

Termit elämys ja kokemus luokitellaan usein helposti samaksi. Elämys perustuu ihmisen omaan kokemaan ja kokemus taas viittaa konkreettiseen tapahtumaan. Lisäksi elämystä voidaan kuvailla tavallista voimakkaampana kokemuksena, elämys kehittyy riittävän voimakkaasta kokemuksesta, elämys on yksilöllinen ja henkilökohtainen, mutta yhtä aikaa myös sosiaalinen ja kulttuuriin sidottu, opittu ja yhteisöllisesti arvostettu. (Tarssanen & Kylänen. 2007. s.102-103)

Elämys määritellään koostuvan kuudesta elämyskriteeristä; yksilöllisyys, aitous, tarina, moniaistisuus, kontrasti ja vuorovaikutus. (Tarssanen & Kyllänen. 2007. s. 114-116). Etenkin verkossa vuorovaikutus on suuressa roolissa elämyksen kokemisessa. Usein verkkoelämyksiksi mielletään sosiaaliset nettipelit, jossa teknologian avulla rakennettu maailma tempaa mukaansa elämykseen ja usein interaktiivisuus muiden kanssa on suuressa roolissa.

Toinen kanta vuorovaikutuksellisuudesta verkkoelämyksissä on verkon luomat third spaces- alueet. Verkko on luonut kolmannen alueen, joka sulattaa todellisen ja virtuaalisen. Nämä kolmannet alueet tarkoittavat kolmansia alueita yhteisöjä joita rakennetaan, sosiaalista ympäristöä, joka poikkeaa kahdesta ihmiselle perinteisestä alueesta, kodista ja työ-ympäristöstä. Nämä kolmannet alueet nykyään syntyvät yhä tiheämmin verkkoon (vrt. ennen esim. kahvilaa) ja näin ollen mahdollistavat elämyksellisyyden ja etenkin vuorovaikutuksellisuuden syntymisen verkkoon. Pine & Korn (2011. s. 5) kuvaa digitaalisen kehityksen lisänneen ihmistentodellisuutta jasuurentaneen sitä;sitouttaen meitä kokemaan todellisuutta uusin keinoin, aikaan katsomatta, ilman fyysistä läsnäoloa ja tukien mielikuvituksen valtaa, jopa antaen meidän kokea todellisuus voimakkaammin mitä seon.

 Thaimaassa mimosoja jacuzzissa, can life get any better? - with maija meikäläinen @huahin, thailand – Click ja share this on Facebook

Verkko mahdollistaa tavan jakaa sosiaalisesti omaa elämystään, omalle lähipiirille tai 500 tutun tutulle hetkessä. Meille on muodostunut tärkeäksi jakaa elämämme huippuhetkiä, uusia kokemuksia tai cooleja juttuja – elämyksiä, sosiaalisessa mediassa. Kysymykseni on, onko elämystä enää ilman jakamista? Mistä tulee se tunne ”pic, or didn’t happen”? Se mitä kuvan ulkopuolelle jää ei kuulu asiaan, pienistä hetkistä saadaan elämyksiä ja tämä halutaan jakaa verkostolle, mutta miksi? Jakaminen ja elämykseen liittyvät tunteet yhteisöllisesti arvostetusta tapahtumasta, vahvistavat kokemuksen vuorovaikutuksellisia piirteitä. Tätä trendiä etenkin vahvistanut mobileiden palveluiden ulottuvuus, elämysten jakaminen kuvien ja videoiden avulla on kaikkialla läsnä. Tämän tyyppinen käyttäytyminen nostaa elämyksen sosiaalisen kokemuksen tasoa, vahvistaa yhteisöllisyyden ja statuksen nousun tunnetta elämyksien kokemisessa – eli jakaminen onkin oman elämyskokemuksen voimistamista?



#Ihana #annos #paras #seura #healthy #food #wine  -Click ja share this on instagram
 

Kuvat on kirjoittajan omia - Blogikirjoitus pohjautuu esseeseen verkkoelämyksistä.

Lähteet:

Tarssanen, Sanna & Mika Kylänen (2007) Entä jos elämyksiä tuotetaan? Elämyskolmio-malli elämyksellisyyden tunnistamisessa, arvioinnissa ja vahvistamisessa. Teoksessa Karppinen, Seppo J.A. & Timo Latomaa (toim.) (2007) Seikkaillen elämyksiä. Seikkailukasvatuksen teoriaa ja sovelluksia. Lapin yliopistokustannus, Rovaniemi. 99-126. 

Pine II, B. J. & Korn. K.C. (2011) Infinite possibilities. Creating customer value on the digital frontier. Berrett-Koehler Publishrs, Inc. San Fransisco.

 

2 kommenttia:

  1. Metafyysisellä tasolla oleva kysymys elämyksen tapahtumisesta, jos sitä ei jaa kuuluisi ilman muuta elämyskolmioon. Ping Sanna Tarssanen!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista, olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus aiheesta onko elämys voimakkaampi jos sen voi jakaa piirilleen somessa. Lisäksi olen aika vakuuttunut siitä että pienistäkin asioista saadaan aikaan elämys, sillä somella koetaan elämyksen yksi taso isommalla ulottuvuudella = sosiaalinen taso eli statuksen/arvostuksen nousun tunne!

    VastaaPoista