maanantai 23. syyskuuta 2013

Peleissä markkinointia

Olen pelaillut jonkin verran nuoruudessani konsoli ja tietokonepelejä, mutta ihan lähiaikoina on tullut pitkästä aikaa kokeiltua myös sosiaalisia netti pelejä, eli tähän postaukseen löytyikin ihan tuoretta kerrottavaa! Eli SimsSocialia on tullut pelattua, joka siis toimii Facebookissa.


SimsSocialin idea on melkein sama kun mikä Sims- peleissä, eli peliin luodaan avatar eli pelihahmo joka asustaa omalla tontilla Sims-kaupungissa ja rakentaa sinne oman talon ja aloittaa elelyn. SimsSocialissa asutaan SimCityssä, rannalla, maalla jne, riippuen miten pitkälle pelissä pääsee. Pelin idea on suorittaa tehtäviä joilla pelissä etenee ja saa myös rahaa (jota tarvitaan kaikkeen). Simillä on tarpeita niin kuin ihmisellä, eli hän nukkuu, syö, pelaa, kokkaa ja tapaa kavereitaan. Perinteisessä Simsissä nämä tarpeet olivat suuremmassa roolissa, ja simiä kehitettiin paremmaksi eri juttuja tekemällä ja näin esim. edettiin uralla. SimsSocialissa taas tehtävät nousevat suurempaan roolinsa, ilman tehtäviä ja niissä etenemistä ei pelissä ole paljoa muuta sisältöä. SimsSocialin suurimpia eroja perinteiseen simssiin on myös se että SimsSocial alusta on Facebook, facebook ystävistä tuli Sims naapureitasi ja heidän kanssa pystyi yhdessä pelaamaan (auttamaan toisiaan etenemisessä). Ilman yhtäkään naapuria ei peli oikein edennut, eli SimsSocial luottaa paljon sosiaaliseen pelaamiseen, mutta peli myös kärsii siitä jos ystävistä ei löydy muita pelaajia.

Peleissä markkinointi - SimsSocial


Markkinointi astuu kuvaan monissa eri rooleissa ja annan seuraavaksi esimerkkejä niistä SimsSocial pelin avulla.

Tuote asettelu

Eri tuotteita on ripoteltu peliin omina brändeinään ja näin ollen niille altistuu paljon, simi voi syödä, pukeutua tai ostaa eri brändien tavaraa. Myös piilotuotesijoittelua on havaittavissa, eli jokin tuote on melkeen kuin reaali elämän brändi mutta ei ihan, mutta brändi välittyy niin vahvasti että sen tajuaa.

Alla esimerkki selvästä tuotesijoittelusta, Dunkin Donuts kahvia.



Mainokset

Peleissä näkyy myös ihan puhtaita pop-up mainoksia eri tehtävien muodossa tai vaan info iskuina. Simcityssä eli kaupungissa missä asutaan voi olla myös iso ulkomainos jossa on jokin oikea brändi.



Teemalliset tehtävät

SimsSocialin uutuus oli teemoittavat tehtävät, jotka perustuvat jonkin kampanjan tai brändin pohjalle. Esimerkki 1: Liisa ihmemaassa viikko ,jolloin suurin osa tehtävistä oli teemoitettu tähän aiheeseen, tehtävä viikko oli ennen Liisa ihmemaassa- elokuvan ensi iltaa, eli hyvä tapa lisätä tietoisuutta ja saada kiinnostus heräämään.




Esimerkki 2: Hondan lanseeratessaan uutta automerkkiään, (en nyt muista mitä merkkiä oli) SimsSocialissa oli tehtäviä, jossa piti ensin ostaa kyseinen auto ja sitten ajella sillä ja tietoisuutta autosta tuli info iskujen merkeissä jne.


 
 



Miten SimsSocial onnistuu vielä levittämään näitä mainoksiaan, on facebook. Jos on antanut pelille luvan julkaista taso ylistys postauksia, tai tehtävästä valmistumista, omalla aikajanallaan meni kyseinen mainosspiikki myös ystävilleni. Toki nämä julkaisut olivat pelaajallekin palkitsevia, koska niistä sai usein simeloneja, eli sims rahaa tai timantteja (joita tarvitaan pelissä pärjäämiseen).

Ei niin markkinointiin liittyvää, mutta silti asiaan kuuluva lisäys; simsin tehtävät etenevät siinä muodossa, että yleensä jostain jää kiinni pääsy seuraavaan etappiin, yleensä se jokin oli timantit. Timantteja siis pystyy ostamaan ihan pankkikortilla, puhelimella tms, ja näin tietysti pelissä eteneminen on helpompaa, joten iso kassalippaan CHING CHING kuuluu EA peleillä usein.


2 kommenttia:

  1. Hyvin bongattu, Sim-sarja on aina ollut peleissä tapahtuvan markkinoinnin uranuurtajia!

    VastaaPoista
  2. Kyllä, nokkelia juttuja tuntuuvat keksivän ja koko ajan uutta. Huomasin itsekkin yllättyväni aina uusista keinoista tuputtaa mulle kaikkea infoa!

    VastaaPoista