Referaatti artikkelista: "Relevanceto the rescue; can smart ads reduce the negative response to online ad clutter".Kirjoittanut Nam Young Kim ja S. Shyan Sundar. Journalism of Mass communications Quaterly. Vol 87, No 2, Summer 2010.
Oleellisen sisällön vaikutus käyttäjän kokemukseen
Jatkuva kasvu Internetin käyttäjämäärissä on ajanut
sähköisen mainonnan hurjaan nousuun, jopa laman keskellä. Internetin käyttäjille
se tarkoittaa enemmän ja enemmän mainos kaaosta joka puolella. On huomattu tällaisen
mainoskaaoksen aiheuttavan negatiivisen vastaanoton Internetin käyttäjissä joka
on johtanut jonkin muotoiseen mainosvastaisuuteen (ad avoidance). Kim ja
Sundarin artikkeli ” Relevance to the rescue; can smart ads reduce the negative
response to online ad clutter” vapaasti suomennettuna ”oleellisuus avuksi,
voiko kohdennetut mainokset vähentää negatiivista reaktiota sähköiseen markkina
sotkuun”. Artikkeli esittelee tutkimuksen tulokset, jossa otanta ryhmää
altistettiin Internetissä, joko mainos kaaokseen, tai ei kaaokseen. Lisäksi
sisältö oli, joko ei oleellista tai oleellista käyttäjän hakuun liittyen.
Tulokset vahvistivat huomattavan vaikutuksen mainoksien oleellisen sisällön
vaikutuksesta sekä mainos sotkun ja oleellisen sotkun vaikutuksista toisiinsa.
Mainosotkuun tie mainostajalle
Tutkimuksen keskeiset teoriat
Teoriat tukevat käsitystä että mainosten kaaos aiheuttaa
negatiivista suhtautumista mainoksiin ja jopa mainos välttelyä, sekä perinteisissä
markkinoinnin työkaluissa että uusissa sähköisissä medioissa. Mainossotkun
todetaan häiritsevän kognitiivista prosessia etsitystä halutusta informaatiosta
ja lisäävän melua medioissa. Erityisen tärkeäksi asia nousee Internet sivujen
kohdalla, jotka ovat luonteeltaan paljon rikkaampia sisällöltään kuin muut
mediat. Internet sivut sisältävät useita kerroksia tietoa, niissä on paljon
visuaalisia tehosteita ja muita rikkaita elementtejä, jo ilman mainoksia. Kun
käyttäjä saa kognitiivisesti eli tiedollisesti ylivoimaisen paljon
informaatiota, on heillä tapana keventää tätä tunnetta hyppimällä tiedon yli.
Siksi käyttäjä reagoivat negatiivisesti mainossotkuun ja voivat myös suhtautua
negatiivisesti Internet sivuun. Ha ja Litman ovat osoittaneet että Internet
käyttäjä arvioittaa web-sisällön herkästi mainoksien perusteella, ja negatiivinen
reaktio aiheuttaa kyseisen sivuston käytön lopettamisen.
Teoria myös osoittaa että vuorovaikutus mainosten ja Internet
sivujen välillä on hyvin paljon linkittynyt asenteisiin mainoksia kohtaan.
Yrityksen kotisivujen päätarkoitus on olla ensisijainen tuote informaation
lähde. Käytettäessä yksittäisiä sivustoja johonkin tiettyyn tarkoitukseen,
linkitettynä jostain mainoksesta tai liittyen tiettyyn hakusanaan, voidaan
sisältöä muokata tämän käyttäjän hakuun perustuen. Näitä kohdennetun mainonnan
muotoja kutsuaan; sponsoroiduiksi linkeiksi, kohdennetut bannerit, hakusanan
aktivoituvat mainokset, ja käyttäjän itse hyväksymä mainonta (opt-in
advertisement).
Tutkimus ja johtopäätökset
Tutkimus käsitteli mainosten oleellisuuden vaikutusta
vähentää negatiivista reaktiota ja vaikuttiko se kuluttajien mielikuviin
mainoksista tai Internet sivuista. Tutkimuksen otantaryhmä oli 13 Internet
käyttäjää. Tutkimuksen lopputulokset esittävät, että mainosten oleellinen
sisältö vaikuttaa suuresti osallistujien näkemykseen mainossotkussa. Lisäksi
heidän asenteensa muuttuivat Internet sivuja kohtaan jos sisältö oli olennainen
hakuun liittyen. Tutkimuksessa huomattiin,
että jopa mainossotku otettiin vastaan paremmin jos mainoksien sisältö liittyi
hakuun olennaisesti. Tästä voidaan päätellä, että jopa mainossotku on toimiva,
jos sisältö on oikeanlainen. Lisäksi
monet muut tutkimukset ovat osoittaneet, että oleelliset sähköiset mainokset
mielletään auttaviksi, jos ne sisältävät informaatiota tai tuovat viihteellistä
arvoa.
Lopputuloksena
todettiin että Internetin käyttäjän mielikuvaan mainos kaaoksesta, voi
vaikuttaa parantamalla kohdennettua eli oleellista mainontaa, vähentämättä
mainosten määrää. Jolloin käyttäjä arvotti mainokset eri tavoin, oleellinen
miellettiin hakuun liittyväksi informaatioksi ja epäolennainen mainos taas miellettiin
mainossotkuksi. Myös Internet sivujen
sisältämät mainokset vaikuttivat käyttäjän arvioon, jos sivuilla esitetyt
mainokset liittyivät oleellisesti hakuun, arvotettiin sivut paremmiksi ja
luotettavimmiksi. On luonnollista että
käyttäjä arvioi näin, koska on todettu Internet tiedonhaun olevan päämäärä lähtöisempää
kuin muu mainos altistuminen muissa medioissa. Internet sivujen sisällöllisesti
huomattiin tekstipohjaisten mainosten vaikutus Internet sivun kontekstiin
olevan vähäinen. Tekstipohjaiset mainokset sivuilla eivät häirinneet käyttäjää,
yhtä paljon kuin ponnahdusikkuna mainokset tai vilkkuvat kuva bannerit.
Tekstipohjainen mainos ei vaikuttanut negatiivisesti käyttäjän mielikuvaan Internet
sivun sisällöstä.
Tutkimuksen todettiin näiden johtopäätösten perusteella
olevan samanlinjainen kontekstin konseptin ja schema-teorian kanssa. Tavallisen
median ja Internetin välillä on se ero, että Internetissä mainossotku ei ole
aina häiritsevää, vaan voi olla jopa tervetullutta jos se pitää sisällään olennaista
informaatiota. Siksi Internet markkinoijia voidaan kehottaa keskittymään
eritoten oikeiden hakusanojen löytämiseen ja niiden linkitys oikeanlaiseen
mainokseen, jotta käyttäjän mielikuva on positiivien mainosta kohtaan.
Tutkimuksen rajoitteellisuus arvioidaan hyväksi vaikka pieni
otanta on kyseenalainen. Tutkimus on pystytty linkittämään muihin teorioihin ja
todettu niiden olevan saman linjaisia johtopäätöksissään. Tärkeimpänä pidetään
löydöstä, että vain oleellinen sisältö ei häiritse mainoksessa tai Internet
sivulla. Teorioiden kannalta voidaan todeta tutkimuksen lisäävän ymmärrystä
vuorovaikutuksesta sähköisessä alustassa, painottaen painoarvoa oikeanlaisen
haun ja sisällön yhdistymisessä, johon vaikuttaa teknologian kehitys ja
muokkausmahdollisuudet joita Internet markkinoijilla on käytössään.
Artikkeli haettu kokonaisuudessaan Ebsco- tietokannasta. Abstracti luettavissa linkistä: Relevanceto the rescue; can smart ads reduce the negative response to online ad clutter
"Tekstipohjaiset mainokset sivuilla eivät häirinneet käyttäjää, yhtä paljon kuin ponnahdusikkuna mainokset tai vilkkuvat kuva bannerit. Tekstipohjainen mainos ei vaikuttanut negatiivisesti käyttäjän mielikuvaan Internet sivun sisällöstä." Voin allekirjoittaa tämän tutkimustuloksen, erilaiset ponnahdusikkunat ovat todella ärsyttäviä, varsinkin jos niitä tulee sivustolta useampi eikä ne meinaa sulkeutua..
VastaaPoistaMutta onko ärsyttävä aina vähemmän tehokas?
PoistaSamaa mieltä, ihan todella pahaa tekee koko yritys kuvalle jos sitä ponnahdusikkunaa ei meinaa saada edes kiinni!
VastaaPoista