lauantai 16. helmikuuta 2013

Google Analytics


Yrityksen internet liikenteen analysointia


Yrityksessämme on ollut analytiikka raksuttamassa muutaman vuoden, joten dataa oli  analyysia varten jo ennestään hyvin saatavilla. Poimin analyysista muutaman huomion, jotka ovat tällä hetkellä olennaista yrityksellemme.
 

Liikenteenlähde


Ensimmäinen suurin huomio analytiikassa on liikenteenlähde. Liikenteenlähteenä on orgaanista hakua yli puolet kokonaismäärästä, eli hakua hakusanoilla jotka nostavat meidät hakukoneessa näkyviin ja sitä kautta siirtyminen yrityksen sivuille suoraan. Eli hakutulokset ei mainokset tai hakukonemainonta. Lisäksi huomioitavaa on selkeä tulos suoraan sivuille tuloa (direct) jolloin asiakkaamme on kirjoittanut yrityksemme kotisivun osoitteen ja siirtynyt sivuillemme. Lisäksi kolmanneksi suurimmaksi liikenteenlähteeksi nousee suositus tai referointi liikenne meidän sivuille jonkun muun sivun toimesta (yhteistyökumppanit yms).
 

 Tämä huomio kertoo sen että yrityksemme sivuille ei päädytä mainoksen kautta vaan puhtaasti hakutulosten perusteella. Suurin osa kotisivujemme liikenteestä tulee suoraan eli orgaanisesti meille. Hakusanat jotka nostavat meidän sivut ylös haussa, auttavat  hyvään orgaaniseen tulokseen. Sähköisen markkinoinnin työkaluista tällaiseen tilanteeseen sopii siis hakukoneoptimointi ja yrityksen/brändin tietoisuuden ylläpito. Asiakkaat joko muistavat yrityksen nimen ja he joko suoraan kirjoittavat kotisivumme osoitteen tai hakevat oikealla nimellä hakukoneessa. Nöin tuloksena on suora liikenne sivuille tai orgaaninen hakutulos. On myö tärkeää panostaa oikeisiin hakusanoihin, yrityksen nimi nyt on oletettevasti aika helppo tässä mutta lisäksi muut sanat joita voidaan sisällyttää yrityksen hakukoneoptiomointiin. Eli kaikki hakukoneoptimoinnin elementit tukevat tätä; oikeiden hakusanojen painotus teksteissä ja meta-tekstit, kuva-tekstit yms. Oikeiden hakusanojen määrittely on aivan olennaisen tärkeää, siinä työkaluna voi käyttää esim: Google keyword toolia.
Kuvassa analytiikkaa 1 viikon ajalta

 Myös referoitua liikennettä pystyy seuraamaan, analytiikasta näemme erittelyn sivuista mistä liikenne on ajautunut meidän sivuillemme, näin voi esimerkiksi arvottaa mikä ulkopuolinen sivusto on hyvä liikenteenlähde´. Lisäksi analytiikka antaa tarkat tiedot jokaisesta eri lähteestä, jolloin voimme esimerkiksi selvittää mahdollisuuksia lisätä näkyvyyttämme meille hyvissä kanavissa ja julkaista siellä sivuilla jopa omia mainoksiamme. Lisäksi voimme siirtyä affiliate- mainontaan jos koemme, että jokin sivusto on meille arvokas liikenteenlähde. Affliliate markkinoinnissa voisimme lisätä yhteistyötä ja palkita kumppaniamme hänen lähettämistään asiakkaista.

Konversio


Seuraava huomioi analytiikassa on konversion mittaaminen, joka yrityksessämme on tehty tavoitteiden avulla. Olemme määrittäneet tavoitteiksi 4 tärkeintä toimenpidettä joiden toivomme toteutuvan asiakkaan vieraillessa kotisivuillamme. Yksi näistä tavoitteista on tarjouspyynnön jättäminen.  Analytiikka on muutaman viikon ajalta ja näemme hyvin miten tavoitteemme on tänä aikana totetunut ja sen perusteella pystymme määrittämään konversion.



Konversio on niiden kävijöiden osuus (kaikista sivuston kävijöistä), jotka saavuttivat meidän määrittämän tavoitteen tai maalin (ilmaistuna prosentteina). Yleisesti ottaen konversion voi jaotella karkeasti näin: alle 1 % konversio on heikko, 1-2 % konversio on kohtalainen, 2-4 % konversio on hyvä ja yli 4 % konversio on eriomainen. Konversion arvot yllä olevassa kuvassa on kaikkien tulosten kohdalla heikko, joten konversiomme eli tavoitteemme ohjata sivuilla kävijät jättämään tarjouspyyntö ei ole toteutunut järin voimakkaasta tuolla aika välillä. Syihin miksi näin on käynyt, pureudun tarkemmin toisessa kirjoituksessani, jossa pohdin yrityksemme kotisivujen konversion kasvattamista.

Kävijämäärän kasvu


Yrityksemme on asettanut tavoitteen kävijämäärän kasvulle, huomattavissa kuitenkin on ettei kävijämäärä ole kasvanut huomattavasti. Seuraava toimenpide olisi kiinnittää huomiota kävijämäärän kasvattamiseksi. Ensinnäkin liikenteen lisäämistä voi tehostaa muutamilla toimenpiteillä:

- Enemmän linkitystä (omista mainoksista verkossa,  muiden sivustojen tuomat liikenteen lähteet)

- Sisältö (sisällön painotusta ei mielestäni voi tarpeeksi painottaa, sisältö on kaikki kaikessa joten keskity siihen: suuntaa se omille asiakkaillesi, pidä se tuoreena, monipuolisena, tee siitä kiinnostavaa!!)

- Avainsana linkitys (pidä sisältösi ajan tasalla hakusanojen kanssa että asiakkaat löytävät perille)

- Sosiaalisen median strateginen yhteistyö (sisältö jälleen pääosassa, jos se kiinnostaa asiakas jatkaa siinä olevasta linkistä yrityksen kotisivulle)

- Hyvännäköiset & helppokäyttöiset kotisivut (ettei tapahdu kauheaa säikähdystä ja saman tien ruksin painoa ja sivu kiinni)

- Hakukoneoptimointi (sijoituksen nostaminen(monia eri toimenpiteitä) sekä jatkuvat toimenpiteet kehittymiselle, hakukoneystävälliset sivut)

Kun toimenpiteitä tehdään, tulisi kävijämäärän nousta ja sitä tulisi siis monitoroida että nouseeko (muuten toimenpiteillä ei varmaan ole paljoa väliä)

Välitön poistuminen (bounce rate)


Välitön poistumisprosentti on hyvä mittari tutkailla omien kotisivujen sisällön puitteissa. Välittömän poistumisen prosentin voi nähdä tarkasti eriteltynä analytiikasta.  Jos jokin uksittäinen sivu kotisujen sisällä osoittautuu prosentuaalisesti paljon suuremmaksi kuin muut sivut, kannattaa tarkastaa onko sivulla huomattavissa jokin syy siihen ja korjata mahdollinen vika. Sivuilla ei välttämättä ole mitään vikaa mutta sivustolla ei myöskään ole silloin tavoitetta (teksti joka ei johda minnekkään). Varsinkin jos etusivun välitön poistuminen on suurta, pitäisi tässä kohtaa hälyytyskellojen soida. Jos yrityksen etusivu ei johda asiakasta mihinkään tavoitteesen, esim: yhteistieto sivuille ei sivuilla ole varmaan mitään hyöytä?

Esimerkkinä välittömästä poistumisesta käytän yritykseni ravintolan lounas ruokalista sivua. Ruokalista vaihtuu viikoittain ja sitä päivitetään nettiin lounasruokalijoitamme varten. Analytiikka myös kertoo että arkisin  klo 11-1 välillä, kävijämäärässä on selvä piikki ja juurikin lounaslista sivulla. Tämä lounaslista sivu on kuitenkin välittömän poistumisprosentin osuudeltaan meidän suurin. Joten hyvä idea olisi yrittää tehdä tälle sivulle jokin tavoite, esimerkiksi: osallistu ilmaisen lounaan arvontaa ja liity postituslistallemme, tai täytä asiakaspalautteemme ja osallistut ilmaisen lounaan arvontaan. Jolloin me hyödymme hyvästä asiakasrekisterin kasvusta ja/tai keräämme arvokasta asiakastietoa ja saamme näistä vierailijoista jotain irti, jota voimme hyödyntää esimerkiksi ravintolan mainonnassa.

Loppukevennyksenä kuva snoobin blogista!
Kuva: snoobi

1 kommentti: