sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Tehokasta Internet-markkinointia matkailun parissa

Maailman paras työpaikka - Kampanja Queensland Australia


                                                 Kuva: aboutourism.wordpress.com

Kampanjan tiedot:
 "The best job in the world", 2009 Queensland, Australia.
Ala: Matkailu
Idea: Tehostaa alueen tietoisuutta ja matkailua globaalisti.
Kampanja: Kilpailu muotoinen kampanja jossa haettiin työpaikkaa suurelta koralli riutalta, Queenslandista Australiasta.
Markkinoinnin työkalut: Sosiaalinen media, blogit, PR (lehdet,TV)
Kohderyhmä: Matkailusta kiinnostuneet ihmiset (jotka haaveilevat paremmasta elämästä, seikkailusta, kerran elämästä mahdollisuudesta jne.).
Ikä: haarukka 18- 60
Sukupuoli: ei merkitystä
Alue: Globaali (pois sulkien kehitysmaat)


Valitsin kyseisen kampanjan siksi, että minuun se ainakin upposi ja kolahti täysillä. Eli toimi niin hyvin, että muistan kyseisen kampanjan vieläkin ja kuinka paljon se herätti näkyvyyttä mediassa, tiedän ihmisiä ketkä osallistuvat kyseiseen kilpailuun. Jos et vielä tiedä mikä kampanja on kyseessä katso video alta ja todennäköisesti muistat tapauksen.
 

 

                                                                    Video: Islandreefjob

Queensland, eli Australian kultarannikko Gold Coast ,halusi mainostaa alueen turismia uudenlaisella tavalla. Järjestettiin kilpailu maailman parhaasta työpaikasta, Saaren huoltomies. Saari ei ollut vain mikä tahansa saari, vaan Hamilton Island aivan suuren koralliriutta vieressä. Työntekijän työtehtäviä on katsella ja ihmetellä koralliriuttaa, puhdistaa allas ja vähän ruokkia fisuja… kuuden kuukauden ajan. Tietysti kirjoittaa tästä unelma työpaikasta myös blogiin. Rahaakin pestistä saa 150 000 aussidollaria. Kilpailu herätti kauhean pöhinän ja siitä kirjoiteltiin ympäri maailman lehdissä ja varsinkin netissä. Pestiin haki miljoonia ja homma oli hoidettu. Vähän erilaista kun perinteinen alueen turismi kampanja: "aurinkoinen ranta jee tule tänne lomalle!" Tämä aiheutti ihmisissä enemmän tunteita liittyen omaan elämään: työni on surkea, kotimaassani on kylmä, miksi en ole töissä suurella koralliriutalla!!!

                                                   Kuva: seawayblog.blogspot.com

Kampanjan laajuus

Kampanjan idea oli käyttää vähemmän miljoonia perinteisiin työkaluihin ja tehdä näitä "aurinkoa jee" kampanjoita alueesta, vaan pikemminkin luoda niin mielenkiintoista sisältöä, että se puree suureen yleisöön. Kampanja oli nimenomaan integroitua markkinointia, eri kanavat huutavat sanomiaan mutta kaikki kiteytyy nipuksi joka kristallisoituu ihmisen päähän. Kanavissa oli vuorovaikutuksellista sisältöä ja kaikista kanavista tie johti aina seuraavaan ja seuraavaan pisteeseen.  
Kampanjan tarkoitus oli yleinen PR työ globaalisti vähällä investoinnilla ja sitä kautta kasvattaa alueen tietoisuutta kohteena ja turismia. PR:n työkaluina olivat enemmän perinteisen media välineet; tammikuussa kun kampanja alkoi, oli se nähtävillä kaikissa Brittien medianlehdissä ja  uutisissa mm: BBC, CNN, Channel 5.  Tämän lisäksi kampanja luotti tehokkaan Internet pöhinään luontiin ja sosiaalisen median hallintaan.

TV näkyvyyden lisäksi kampanjalla oli monia eri kanavia netissä: sosiaalisen median sivut (facebook, twitter), hakijoiden videot julkisesti youtubessa, keskustelu palstoja, bulletin boardeja, julkaisuja, uutisia, nettisivuja ja blogeja. Kaikista näistä yksittäisistä sivuista liikenne virtasi aina kampanjan sydämeen www.islandreefjob.com sivustoon. Lisäksi kilpailun päätyttyä työntekijän blogin ja videoiden tultua julki, herätti se heti miljoonien bloggareiden huomion ja pallo pyöri edelleen. Työntekijä raportoi elämästä riutalla ja ihmisest jatkoivat kateellisena seuraamista. Jopa paljon pestin loputtua on kyseinen jamppa edelleen suosittu bloggajaa tienaten n.150 000 USD enemmän kuin normaali bloggaaja.

Miksi kampanja toimi

Erikoisen hyvää kampanjassa mielestäni oli se että sisältö oli kiinnostavaa, työtä haettiin omalla esittely videolla ja kaikki pystyivät äänestämään hakijoita. Näin ollen kilpailu työpaikasta pysyi avoimena ja se loi sisältöä. Lisäksi juttua aiheesta saatiin riittämään kun kilpailun lopuksi finaaliin päässeet hakijat lennätettiin viellä suurelle koralli riutalle viimeisiin haastatteluihin ja TV aika vain lisääntyi, kaikkia kiinnosti kuka voittaa. Verraten tätä vuorovaikutuksellista tyyliät oteuttaa kilpailu kun mahdollisuus olisi ollut että on vain lomake joka täytetään ja sillä sipuli. Mutta kampanjan tarkoitus oli luoda vuorovaikutusta ja sitä juurikin hyvä sisältö aiheuttaa. Videossa Sky Newsin kooste kampanjasta.

                                                                   Video: Carlos Merigo
Lisäksi erittäin tehokkaaksi kampajan teki tämä erilaisuus. On liian paljon ”aurinko ranta jee tuu lomalle” mainoksia ja niistä ei jää kenellekään selkeä mielikuva. Tämä kampanja herätti mielenkiinnon ihan uudenlaisella tavalla ja kiinnosti ihmisiä osallistumaan itse ja näin kyseenalaistamaan elämässään monia asioita, eli takuu varma muisti jälki synnytettiin.
Mutta kaikkein tehokkainta kampanjassa oli tämä eri kanavien ja markkinoinnin työkalujen yhdistely, toimivaksi kokonaisuudeksi. Erilaiset markkinoinnintyökalut tukevat hyvin suunniteltuna toisiaan. Perinteinen PR takasi hyvän näkyvyyden kun sisältä oli kiinnostavaa, kanavat mahdollistivat vuorovaikutuksen joka sai ihmiset osallistumaan.

Kampanjan tyylisen kampanjan tuloksia pystyy seuraamaan seuraavilla tavoilla ja mittareilla (omat arvaukseni):
- Liikenne sivuilla (ristiinlinkitys
- Vuorovaikutus
- Viraalisuus (eli kampanjan levinneisyys)
- ROI eli kuinka paljon rahaa saatiin verrattuna sijoitukseen
- Näkyvyys (lehdet, tv,palkinnot yms.)
- Alueen kiinnostuksen nousu

Kampanjan onnistumisen tulokset:

- Kamppanja tavoitti yli 3 biljoonaan islandreefjob.com sivuston kautta
-34,684 työpaikan hakijaa lähetti videon (yli 197 maasta)
- yli  475, 000 äänesti voittaja videota
- yli 8,465,280 sivukäyntiä

- Yli 9000 varasi matkan suoraan verrannollisesti kampanjan perusteella (Briteistä, Irlannista tai pohjoismaista)
Sosiaalisen media tulokset:
- 378, 735 facebook viittausta sivuun islandreef.com
- 67 % nousu facebook tykkääjissä kilpailun aikana (6 kk)
- 93 % nousu twitter seuraajissa
- 610 tuntia käyttäjien luomaa sisältöä sivuilla
PR tulokset:
- PR:n kokonaisarvo 398 AUD
- Globaali uutisnäkyvyys (yli 6000 lehtiartikkelia)
- BBC dokumentti joka keräsi yli 5.7 miljoonaa katsojaa

- kampanja voitti parhaan sosiaalisen median käytön palkinnon CIM TIG.


Nykyään kun kirjoittaa osoitteen islandreefjob.com menee se automaattisesti Queenslandin turismin sivuille. Eli kyseinen kampanja ei ole käynnissä, mutta kaikki sinne viittaavat tiet vievät silti oikeaan paikaan (hyvä), sivustoilla jatkuu hyvä vuorovaikutuksellinen teema. Nykyiset sivut minne päädytään tuosta osoitteesta on Queensland blogs, jossa koostetusti eri ihmisten kirjoituksia alueen nähtävyyksistä yms.   Nerokasta mielestäni ettei vaan laiteta infoa ihmisille, vaan tehdään siitä vuorovaikutuksellista blogi -muodossa ja näin ollen uskottavampaa (vaikka bloggaajat ehkä eivät ole ihan vaan sattumalta siihen valikoituneet, niin silti). Sivuilla on esimerkiksi blogi kirjoitus: kuinkapääset vapaaehtoistyöllä lomalle, eli samantyyppinen osallistuva teema kampanjasta jatkuu ja siitä on poimittu parhaat palat.

Miten minä olisin jatkanut kampanjaa (köhömm yksi hienoimmista kampanjoista ja minä sitten neuvon jatkoa). Olisin jatkanut merkityksellisen sisällön luomista, saman tyyppisen blogin pitämistä ja kaikkea sitä vuorovaikutuksellisuutta, mitä kampanjalla jo saatiin aikaan. Yritin tutkia kampanjan facebook- sivuja, mutta niitä ei enää ollut joten sieltäkään en keksi mitään konkreettisempaa lisättävää kampanjalle. Kun on hyvin tehty alusta alkaen niin pitäisin sitä yllä toimivilla tavoilla.

Oikean Queensland turismin facebook- sivut sen sijaan ovat todella hyvät mielestäni.  Facebook sivusto kuvailee itseään näin: ”Kaikille jotka <3 lomailua Queenslandissa. Lisää valokuvasi tänne #thisisqueensland kanssa jakaaksesi ne meidän kanssamme”
Eli vuorovaikutuksellisuuteen kannustetaan sielläkin edelleen. Lisäksi paikalliset yritykset julkaisevat ajankohtaisia uutisia siellä ja ihmiset kommentoivat ja lähettelevät kysymyksiä. Osallistuvaa ja reaaliaikaista pienillä investoineilla, ja pienetkin yritykset saavat hyödyn irti hyvin. Lisäksi sivuilla on hauskaa sisältöä joka todennäköisesti saa aikaan viraalisuutta kun ihmiset levittävät tätä sisältöä. (ps. Tsekkaa ”im sexy and I know it” kuva kengurusta )
Lähteet:

 

 

6 kommenttia:

  1. Mistä löysit nuo kaikki mittareiden luvut? Tosi kirjoitus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi Janne. Mittari löysin hetken googlailtuna osoitteesta http://www.utalkmarketing.com/Pages/Article.aspx?ArticleID=17349 joka on yksi lähteistäni.

      Poista
  2. Tosi mielenkiintoinen case, en muista sitä, mutta oli kiva lukea siitä nyt jälkeenpäin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla, olin ihan varma että kaikki tietää tän mut hyvä näin :)

      Poista
  3. Laura ks. https://twitter.com/ilkkakauppinen/status/310069522730196993

    VastaaPoista
  4. Erinomainen keisi, kiitos Laura!"Yli 9000 varasi matkan kampanjan ansiosta". Tulokset puhuvat.

    VastaaPoista