Yrityksen internet liikenteen analysointia
Yrityksessämme on ollut analytiikka raksuttamassa muutaman
vuoden, joten dataa oli analyysia varten jo ennestään hyvin saatavilla. Poimin analyysista muutaman huomion, jotka ovat tällä hetkellä olennaista yrityksellemme.
Liikenteenlähde
Ensimmäinen suurin huomio analytiikassa on liikenteenlähde.
Liikenteenlähteenä on orgaanista hakua yli puolet kokonaismäärästä, eli hakua hakusanoilla jotka nostavat meidät hakukoneessa näkyviin ja sitä kautta siirtyminen yrityksen sivuille suoraan. Eli hakutulokset ei mainokset tai hakukonemainonta.
Lisäksi huomioitavaa on selkeä tulos suoraan sivuille tuloa (direct) jolloin
asiakkaamme on kirjoittanut yrityksemme kotisivun osoitteen ja siirtynyt sivuillemme. Lisäksi
kolmanneksi suurimmaksi liikenteenlähteeksi nousee suositus tai referointi
liikenne meidän sivuille jonkun muun sivun toimesta (yhteistyökumppanit yms).
Myös referoitua liikennettä pystyy seuraamaan, analytiikasta
näemme erittelyn sivuista mistä liikenne on ajautunut meidän sivuillemme, näin
voi esimerkiksi arvottaa mikä ulkopuolinen sivusto on hyvä liikenteenlähde´. Lisäksi analytiikka
antaa tarkat tiedot jokaisesta eri lähteestä, jolloin voimme esimerkiksi
selvittää mahdollisuuksia lisätä näkyvyyttämme meille hyvissä kanavissa ja
julkaista siellä sivuilla jopa omia mainoksiamme. Lisäksi voimme siirtyä affiliate- mainontaan jos koemme, että jokin sivusto on meille arvokas liikenteenlähde. Affliliate markkinoinnissa voisimme lisätä yhteistyötä ja palkita kumppaniamme hänen lähettämistään asiakkaista.
Konversio
Seuraava huomioi analytiikassa on konversion mittaaminen,
joka yrityksessämme on tehty tavoitteiden avulla. Olemme määrittäneet
tavoitteiksi 4 tärkeintä toimenpidettä joiden toivomme toteutuvan asiakkaan
vieraillessa kotisivuillamme. Yksi näistä tavoitteista on tarjouspyynnön
jättäminen. Analytiikka on muutaman
viikon ajalta ja näemme hyvin miten tavoitteemme on tänä aikana totetunut ja sen perusteella
pystymme määrittämään konversion.
Konversio on niiden kävijöiden osuus (kaikista sivuston
kävijöistä), jotka saavuttivat meidän määrittämän tavoitteen tai maalin
(ilmaistuna prosentteina). Yleisesti ottaen konversion voi jaotella karkeasti
näin: alle 1 % konversio on heikko, 1-2 % konversio on kohtalainen, 2-4 %
konversio on hyvä ja yli 4 % konversio on eriomainen. Konversion arvot yllä
olevassa kuvassa on kaikkien tulosten kohdalla heikko, joten konversiomme eli
tavoitteemme ohjata sivuilla kävijät jättämään tarjouspyyntö ei ole toteutunut
järin voimakkaasta tuolla aika välillä. Syihin miksi näin on käynyt, pureudun
tarkemmin toisessa kirjoituksessani, jossa pohdin yrityksemme kotisivujen konversion kasvattamista.
Kävijämäärän kasvu
Yrityksemme on asettanut tavoitteen kävijämäärän kasvulle,
huomattavissa kuitenkin on ettei kävijämäärä ole kasvanut huomattavasti.
Seuraava toimenpide olisi kiinnittää huomiota kävijämäärän kasvattamiseksi.
Ensinnäkin liikenteen lisäämistä voi tehostaa muutamilla toimenpiteillä:
- Enemmän linkitystä (omista mainoksista verkossa, muiden sivustojen tuomat liikenteen lähteet)
- Sisältö (sisällön painotusta ei mielestäni voi tarpeeksi
painottaa, sisältö on kaikki kaikessa joten keskity siihen: suuntaa se omille
asiakkaillesi, pidä se tuoreena, monipuolisena, tee siitä kiinnostavaa!!)
- Avainsana linkitys (pidä sisältösi ajan tasalla hakusanojen
kanssa että asiakkaat löytävät perille)
- Sosiaalisen median strateginen yhteistyö (sisältö jälleen
pääosassa, jos se kiinnostaa asiakas jatkaa siinä olevasta linkistä yrityksen
kotisivulle)
- Hyvännäköiset & helppokäyttöiset kotisivut (ettei
tapahdu kauheaa säikähdystä ja saman tien ruksin painoa ja sivu kiinni)
- Hakukoneoptimointi (sijoituksen nostaminen(monia eri
toimenpiteitä) sekä jatkuvat toimenpiteet kehittymiselle, hakukoneystävälliset
sivut)
Kun toimenpiteitä tehdään, tulisi kävijämäärän nousta ja
sitä tulisi siis monitoroida että nouseeko (muuten toimenpiteillä ei varmaan
ole paljoa väliä)
Välitön poistuminen (bounce rate)
Välitön poistumisprosentti on hyvä mittari tutkailla omien
kotisivujen sisällön puitteissa. Välittömän poistumisen prosentin voi nähdä
tarkasti eriteltynä analytiikasta. Jos
jokin uksittäinen sivu kotisujen sisällä osoittautuu prosentuaalisesti paljon suuremmaksi kuin muut sivut, kannattaa
tarkastaa onko sivulla huomattavissa jokin syy siihen ja korjata mahdollinen
vika. Sivuilla ei välttämättä ole mitään vikaa mutta sivustolla ei myöskään ole
silloin tavoitetta (teksti joka ei johda minnekkään). Varsinkin jos etusivun välitön poistuminen on suurta, pitäisi tässä kohtaa hälyytyskellojen soida. Jos yrityksen etusivu ei johda asiakasta mihinkään tavoitteesen, esim: yhteistieto sivuille ei sivuilla ole varmaan mitään hyöytä?
Esimerkkinä välittömästä poistumisesta käytän yritykseni ravintolan lounas ruokalista sivua. Ruokalista vaihtuu viikoittain ja sitä päivitetään nettiin lounasruokalijoitamme varten. Analytiikka myös kertoo että arkisin klo 11-1 välillä, kävijämäärässä on selvä piikki ja juurikin lounaslista sivulla. Tämä lounaslista sivu on kuitenkin välittömän poistumisprosentin osuudeltaan meidän suurin. Joten hyvä idea olisi yrittää tehdä tälle sivulle jokin tavoite, esimerkiksi: osallistu ilmaisen lounaan arvontaa ja liity postituslistallemme, tai täytä asiakaspalautteemme ja osallistut ilmaisen lounaan arvontaan. Jolloin me hyödymme hyvästä asiakasrekisterin kasvusta ja/tai keräämme arvokasta asiakastietoa ja saamme näistä vierailijoista jotain irti, jota voimme hyödyntää esimerkiksi ravintolan mainonnassa.
Loppukevennyksenä kuva snoobin blogista!
Esimerkkinä välittömästä poistumisesta käytän yritykseni ravintolan lounas ruokalista sivua. Ruokalista vaihtuu viikoittain ja sitä päivitetään nettiin lounasruokalijoitamme varten. Analytiikka myös kertoo että arkisin klo 11-1 välillä, kävijämäärässä on selvä piikki ja juurikin lounaslista sivulla. Tämä lounaslista sivu on kuitenkin välittömän poistumisprosentin osuudeltaan meidän suurin. Joten hyvä idea olisi yrittää tehdä tälle sivulle jokin tavoite, esimerkiksi: osallistu ilmaisen lounaan arvontaa ja liity postituslistallemme, tai täytä asiakaspalautteemme ja osallistut ilmaisen lounaan arvontaan. Jolloin me hyödymme hyvästä asiakasrekisterin kasvusta ja/tai keräämme arvokasta asiakastietoa ja saamme näistä vierailijoista jotain irti, jota voimme hyödyntää esimerkiksi ravintolan mainonnassa.
Loppukevennyksenä kuva snoobin blogista!
Kuva: snoobi
Lyhyesti: upeaa!
VastaaPoista