Tavoitteet kotisivujen menetyksen takana
Konversion kehittäminen yrityksen kotisivuilla tarkoittaa
sitä prosentuaalista lukua, joka kertoo sivuston kävijöiden onnistumisessa tavoitteissa,
joita sivulle oli asetettu. Esimerkiksi; hotellin kotisivuilla tavoite voisi
olla huoneen varaus, mutta se voi olla myös esimerkiksi uutiskirjeen
tilaaminen. Se kenelle sivusto on kohdistettu pitää olla tarkoin mietitty ja
sen perusteella tavoitteen voi asettaa. Sääntönä voidaan kuitenkin pitää: 1
tavoite per sivu, etteivät tavoitteet kumoa toisiaan tai sekoita asiakasta.
Eli sivuilla täytyy olla hyvän konversion edesauttamiseksi selkeitä toimintaan kehottavia aktivointielementtejä. Esimerkkinä kuva alla hyvästä aktivointielementistä:
kuva: www.webdesign.org
kuva: www.webdesign.org
Kuvan aktivointielementti on selkeä ja yksioikoinen:
Mielenkiintoa herättävä otsikko/ tuote ja iso näppäin jota täytyy painaa
päästäkseen näkemään lisää.
Kun tavoite on kohdistettu oikealle asiakasryhmälle, sisältö
on mielenkiintoista, sivuilta löytyy helposti kaikki tarvittavat informaatio ja
se kehottaa toimitaan, siitä syntyy hyvä konversio eli asetetun tavoitteen
toteutuminen. Jos verkkosivut ovat sekavat, sieltä ei löydy etsitty tietoa
saattaa asiakas poistua hyvinkin nopeasti jättäen tavoitteen täysin
toteutumatta. Käyttäjäystävällisyys,
mukava ulkonäkö ja oikea sisältö auttavat hyvän konversion toteutumiseen.
Arthurin kotisivujen konversion kehittäminen
Yleisesti ottaen Arthurin sivut ovat selkeät ja tietoa on helppo löytää, joten ne ovat asiakasystävälliset. Vanhahko design ja vanhat kuvat saattaa kuitenkin vaikuttaa joihinkin asiakkaisiin epäluottamuslauseena, eli myös sisältö mielletään helposti vanhahkoksi, jos ulkonäkö on selkeästi jo aikansa elänyttä. Jos esimerkiksi yritykselle ei ole mahdollista kehittää ulkonäköä kannattaisi panostaa ajankohtaisten asioiden hyvään esiin nostoon jotta sivustosta välittyy tuore kuva.Arthurin eri palvelut ovat esillä sivunavigoinnissa mutta ei sen enempää esiin nostettuna. Tärkeät palvelut tulisi nostaa esiin navigoinnista selkeämmin. Lisäksi kokous sivuille täytyisi lisätä nosto: Jätä tarjouspyyntö. Lisäksi tämä nosto voisi pysyä esillä sivussa kaikkien kokous sivujen ajan. Konversio prosentti oli tarjouspyyntöjen osalta heikko jolloin tämän tavoitteen nostaminen paremmin esille sivuilla voisi auttaa. Tarjouspyyntö lomakkeen kehittäminen vastaamaan enemmän yrityksen erityispalveluilta / tarpeita myös parantaa konversiota koska silloin yksityiskohdat nousevat paremmin esille ja nopeuttaa palvelun reaktio aikaa.
Kuvassa esiteltynä kokous puolen pääsivu:
Musta nuoli indikoi sivupaneelia jossa on kaikille sivuilla sama aktivointielementti: huonevaraus. Tässä kohtaa pitäisi ehdottomasti olla tarjouspyyntö kokouksesta. Tämä aktivointielementti ei ole kohdisttettu tämän sivun kohderyhmälle.
Vihreä nuoli indikoi kohdan jonne asiakkaan pitäisi tajuta mennä, eli jättämään tarjouspyyntö. Aktivointielementtinä ei tarpeeksi iso tai selkeä.
Punainen nuoli taas indikoi kohdan jossa yritetään aktivoida, pyydä tarjousta kokouksista. Aktivointielementtiä vaan ei ole , kyseessä on pelkkä teksti kehotus. Asiakas jätetään itse etsimään kohta jossa voisi aktivoitua eli pyytää tarjousta. Oikein tehtynä tästä voisi mennä linkki tarjouspyyntöön tai paremminkin tämä kyseinen lause pitäsi olla isolla ja nostettuna esiin eli aktivtointielementtinä.
Samoin kuin kokous puolen sivuilla, myös majoitus sivuilla tavoitetta voisi nostaa esiin aggressiivisemmin, tällä hetkellä varaus ikkuna eli tavoitteen aktivointielementti on vain sivussa pääsivulla. Ei yksilöidysti eri paikoissa, joka kehottaisi toimimaan.
Toimenpiteinä konversiota parantaisi majoitus puolella:
-
Hinta sivuille aktivointielementti: Varaa
- Huonekuvien
alta aktivointielementti: Varaa huone
Eli konversion kehittämiseksi aktivointi pitää tehdä näkyvän
selväksi, yksilöidyistä paikoista myös nappi jolla pääsee suoraan varaamaan. Ei
niin että asiakas joutuu sitä etsimään.
Arthturin sivuilla asiakkaiden palautteet osio on hyvin
näkymätön. Hyvä osio jossa asiakkaat kehuvat ja kertovat yrityksestä lisää
luottamusta ja auttaa näin ollen myös konversiota kehittymään.
Jos sivuilla on verkkokauppa kannattaa seurata konversiota
myös seuraavien arvojen osalta sekä asettaa niille tavoitteita:
- euromääräinen myynti
- tilauksen keskimääräinen arvo
- kävijämäärä
- käynnin keskimääräinen kesto, sivulatausten määrä ja välitön poistumisprosentti
- sisältöraportit
- tilauksen keskimääräinen arvo
- kävijämäärä
- käynnin keskimääräinen kesto, sivulatausten määrä ja välitön poistumisprosentti
- sisältöraportit
Konversiomäärän kasvattaminen on tietysti tärkeää mutta ei
kannata unohtaa kävijämäärän nousulle asetettuja tavoitteita, että sivuston volyymi
kasvaa ja sitä kautta myös konversio voi kasvaa.
A/B testaus sivuston toimivuuden varmuutena
Kun yritys paneutuu kotisivujensa konversioon ja päättää
uusia ne, on silloin hyvä testata minkälainen sivusto toimii sillä omalla asiakasryhmällä, silloin
avuksi tulee A/B testaus. A/B testaus tarkoittaa asiakkaille parin eri version
näyttämistä samoista sivuista. Asiakkaiden käyttäytymistä tarkkaillaan ja mitataan miten
onnistuttiin tavoitteissa, eli mikä toimii eri sivuissa. Käytännössä yhtä testin
versiota voi tehdä esim. Google analytcsin content experiments- työkalulla.
A/B testaus tukee niiden toimenpiteiden painotusta, mitkä
parantavat konversiota, eli eri vaihtoehtojen pohjalta voidaan miettiä mitkä
aktivointielementit ovat tärkeitä; pitääkö niitä suurentaa tai täytyykö joitain
otsikoita painottaa esimerkiksi. Ilman työkalua ei voi määritellä mikä nosti konversiota.
Eli A/B testauksen aikana vaihdetaan eri aktivointielementtien painotuksia ja tutkitaan mikä nostaa
konversiota eniten. A/B testauksella saadaan joko positiivinen/ negatiivinen
/neutraali tulos. A/B testauksella voidaan poistaa mutu-tuntuma, koska
tuloksien aikaansaamiseksi asiakaskäyttäytuminen ja ymmärrys lisääntyy ja sen
pohjalta on helpompi arvottaa omia toimenpiteitään.
A/B testauksen tärkeimmät vaikuttavat elementit ovat:
- Call-to-action-lauseen sijoittelu ja sanamuoto (tärkein elementti miettiä asiakkaan lähtökohdasta)
- Laskeutumissivun kuvat
- Lomakkeen eri kentät, pituus ja sijoittelu
- Leipäteksti
- Tekstin määrä/kuvien ja grafiikan määrä
- Tarjouksen tai hinnan sijoittelu ja korostus
- Esimerkiksi live-asiakaspalvelun sisällyttäminen sivuun
- Värit ja varsinkin toimintonappien koot ja muodot
Google Analytics, content experiment työkalu
Content experiment työkalu on A/B testauksen yksi versio,
A/B testauksessa kokeillaan kahta eri versiota mutta google työkalulla
tutkitaan viittä erilaista versiota. Eli testeissä voi painottaa eri asioista ja näin
ollen tutkia, mikä sopii parhaiten omalle asiakasryhmälle. Työkaluun voi itse
määrittää kuinka suuri asiakasryhmä kuuluu otantaan, sitten satunnaisesti
työkalu esittää eri sivuja eri kävijöille ja lopputuloksena on yhteenveto siitä
mikä sivusto toimi parhaiten, eli milläs sivustolla on suurin konversio.
Testaamista varten täytyy olla:
Testaamista varten täytyy olla:
-
Eri versioita sivuista joita testataan
-
Tavoitteita (google analyticsissä)
Sivuston elementit joita testataan voi olla esim:
-
Otsikot, otsain
-
Kuvat, logot
-
Teksti
-
Aktivointielementit ( Calls to action)
-
Sivuston suunnittelu
Testausta tehdessä kannattaa olla sen verran jäitä hatussa,
ettei aktivointielementit ole täysin poikkeavia/ muuttuvia toisistaan, koska silloin on
vaikea selvittää minkä elementin johdosta tulos parani. Mutta liian pienet
asiat/muutokset ovat mitättömiä asiakkaille joten niilläkään ei pääse pitkälle
testauksessa. Sivun jota testataan pitää olla volyymiltaan suuri, jotta datan
kerääminen ei kestä kauaa. Kun testaus paljastaa hyvän tuloksen jostain
elementistä, jatka sen testaamista asettamalla sille lisäpainoa jolloin tulos
saattaa edelleen parantua (esim. hyvä otsikko johon lisätään myös kuva).
Testaaminen itsessään vaatii analyticisin hyvää osaamista sekä mahdollisuutta
tuottaa omasta sivustaan useita eri versioita.
Lähteitä:
http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=en&answer=1745149
Olipas ajankohtainen tehtävä sinulle! Mitenkäs A/B testaus teillä?
VastaaPoista