Google Alerts
kuva: mashable.com
Googlen Alerts eli ilmoitukset on työkalu joka helpottaa Internetin pöhinän
seuraamista kohdennetusti. Jos et tiedä mitä tarkoitan pöhinällä vilkaise toista kirjoitustani kohdasta Internetin pöhinää. Eli ilmoitukset jostain antamastasi hausta tulevat sähköpostiin ja voit perustaa
hakusi ihan mille tahansa sinua kiinnostavalle haulle; yritys, ihminen,
tapahtuma, joukkue, julkimo tai sinä itse. Ilmoitusten haku ei voisi helpompaa enää olla kun naputtaa
vain hakusana palveluun ja odotella tuloksia. Google tarkastaa säännöllisesti
tulokset ja raportoi niistä sähköpostiisi. Mitä yleisempi hakusi on, sitä
enemmän saat ilmoituksia; esimerkiksi kauneuden hoito hakusana tuo tiedon sen
päivän aikana sanan ilmentymisestä nettiin, kuin taas mikrohionta kauneuden
hoidossa tuo harvemmin vain tiedon jos sanaa on käytetty jossain blogissa esim.
Ihan kaikki oman nimen esiintymiset eivät pomppaa heti
sähköpostiisi koska goole alerts etsii vain uutta pöhinää eli tuoretta
sisältöä. Eli yrityksen käytössä sitä on hyvä hyödyntää esimerkiksi
seuratakseen missä ja kuka puhuu tai kirjoittaa yrityksestä. Ilmoitukset voivat
viitata jonnekin sivuun, blogiin, uutisiin yms.
Voit myös määrittää kuinka usein ilmoituksia haluat, oletuksena on kerran
päivässä mutta sitä voi muuttaa haluamaansa määreeseen. Google antaa muokata
hakuaan hyvinkin tarkasti joka on hyvä jos ilmoituksia tulee paljon ja ne eivät
kaikki ole olennaisia, voit myös muokata lähdettä mitä ilmoitukset tutkii ja
tilata ilmoitukset RSS-syötteenä.
Arthurin Ilmoitukset syynissä
Yrityksemme on asentanut ilmoitukset jo noin vuosi sitten ja
niitä on tullut muutama. Eli hytöy on ollut vähäinen. Lisäsin itse pari viikkoa
sitten lisää hakusanoja mutta en ole saanut vielä yhtään ilmoitusta, eli
hakusanat eivät ole tuottaneet tulosta. Lopputuloksena Arthurista siis ei ole
joko ilmaantunut uusia juttuja minnekkään nettiin tai google alerts ei toimi.
Veikkaan ensimmäistä.
Jos kuitenkin ajatellaan että näitä tuloksia tulisi silloin tällöin,
voisimme hyödyntää työkalua esimerkiksi sellaisissa tilanteissa että joku
kirjoittaa meistä blogiinsa tai keskustelupalstalle, jolloin olisi hyvä että
yritys pysyy kärryillä mitä ja missä sävystä meistä puhutaan ja pystyisimme
kommentoimaan tapahtunut tuoreeltaan. Myös uusiin asiakaspalautteisiin työkalu
olisi hyödyllinen, jolloin olisi helppo reagoida heti, mutta hälytyksiä ei ole
tullut vielä yhtään.
Muita työkaluja pöhinän seurantaan
Koska Arthurin osalta nämä googlen ilmoitukset jättivät oppini
hiukan vajaaksi, tutustuin muihin työkaluihin joita voi käyttää yrityksen
pöhinän seurannassa.
http://wiki.kenburbary.com/
sivusto listaa kattavan valikoiman erilaisista sosiaalisen media seurannan
työkaluista. Päätin tutustua muutamaan.
Työkalu jolla voi etsiä tarkemmin tietoa
ystävistä/seuraajista tai kurkata mitä kaikkea he ovat puhuneet
minusta/yrityksestämme helpolla yhdelle haulla. Facebookin yksityisasetukset
kuitenkin määräävät sen kuka näkee mitäkin, eli ihan kaikkea ei kaikki näe
vaikka käyttäisivätkin kyseistä työkalua.
Yrityksen käyttöön työkalu soveltuu siinä mielessä että voi
hakea esimerkiksi kaikki yrityksen favebook sivun seuraajat ketkä ovat jonkin
kaupungin alueelta ja kohdistaa heille jonkin viestin. Suurena miinuksena
kyseiseen työkaluun on se, että se ei ole julkistettu vielä muualla kuin
englanninkielisillä käyttäjillä. Jonotuslistalle pääsee mukaan jos on
kiinnostunut työkalusta! Lisäksi työkalun käytettävyyteen vaikuttaa todella
paljon yksityisyysasetukset joten mielestäni melko hyödytön pienemmille kuin
coca colan kokoisille yrityksille joilla löytyy enemmän kuin 2 julkista
profiilia mistä heistä puhutaan.
Monitoroi kaiken mitä brändistä puhutaan internetissä, huomauttamalla
säännöllisesti missä. Auttaa muuntamaan datan katselmukseksi tilanteesta. Luo
raportteja haluamistasi asioista. Maksullinen. Eli se siitä tutustumisesta. Mutta luulisin
että hyödyntämiseksi yrityksen käytössä pitäisi olla taas noin coca colan
kokoinen yritys.
Ilmaisia työkaluja
Huomattuani edellisen sivuston listaavan vähän isomman
kaliiberin seuranta työkaluja etsin sivuston, jossa listataan kaikki ilmaiset työkalut. Hetken selailtuani päätin tutustua yhteen ilmaiseen työkaluun tarkemmin.
Suurin osa työkaluista vaikuttaa siltä että ne sopivat ison yrityksen käyttöön joilla on gloobalisti pöhinää internenetissä eli ewomia (electornic word-of-mouse).
kuva: blogs.bournemouth.ac.uk
Hootsuite on paikka eli sivusto josta voi
hallinnoida eri sosiaalisen media kanavia keskitetysti.(Social media management dashboard). Eli sivusto kokoaa kaikki kommentit, analyysit yms yhteeen ja auttaa näin internetin pöhinän hyödyntämistä strategisesti. Työkalu helpottaa päivittäistä työtä, jos on kyseessä iso iso yritys ja sen monta käyttäjää ja
tiliä tai kanavaa. Auttaa ajoittamisessa, (esim facebook päivitys ja twitter päivitys
yhtä aikaisesti). Lisäksi Hootsuite seuraa brändin mainintoja ja analysoi
sosiaalisen media liikennettä.
Ohjelmalla on ilmainen ja
maksullinen versio. Ilmaiseen kuuluu: keskustelut (monen käyttäjän kesken), 5
sosiaalisen media tiliä, 0 tiimiläistä, perus analyyttinen raportti, viestien
ajoitus, 2 rss-syötettä.
Hootsuiten blogista löytyy hyvä video siitä kuinka työkalu sopii isomman yrityksen tarpeisiin vastata kuluttajien vuoropuheluun.
En päätynyt testaamaan työkalua
yrityksemme käytössä käytännössä, koska emme tällä hetkellä päivittele muualla kuin
facebookissa, mutta tulevaisuudessa ehkä otan testiin. Vaikkakin miellelänkin myös tämän työkalun vähän isomman yrityksen tarpeisiin vastaavaksi.
Olisi mahtava kuulla jos jollain on kokemusta jostain
seurannan työkalusta joka soveltuu pienemmälle yritykselle?
Muokattu 16.2. Lisäys:
Tutustuttani kurssikaverini Suvin blogiin, jossa hän mainitsi social mention työkalun oli pakko tehdä haku myös meidän yrityksen nimellä. Sieltähän paljastui paljon sisältöä mistä yritykseni ei ole tietoinen, joten nyt löytyi se työkalu jota olen kaivannut: Social mention. Todella helppokäyttöinen ja nopea työkalu, kirjoitin vain yrityksen nimen ja jo alkoi tulla sisältöä internetissä listattuna. Kaikki ei osu oikeaan, eli yritykseemme, mutta osa kyllä. Todella hyvä työkalu esim. tarkistukseen onko internettiin ilmaantunut jotain uutta sisältöä liittyen yritykseemme.
Muokattu 16.2. Lisäys:
Tutustuttani kurssikaverini Suvin blogiin, jossa hän mainitsi social mention työkalun oli pakko tehdä haku myös meidän yrityksen nimellä. Sieltähän paljastui paljon sisältöä mistä yritykseni ei ole tietoinen, joten nyt löytyi se työkalu jota olen kaivannut: Social mention. Todella helppokäyttöinen ja nopea työkalu, kirjoitin vain yrityksen nimen ja jo alkoi tulla sisältöä internetissä listattuna. Kaikki ei osu oikeaan, eli yritykseemme, mutta osa kyllä. Todella hyvä työkalu esim. tarkistukseen onko internettiin ilmaantunut jotain uutta sisältöä liittyen yritykseemme.
Itsekin olen miettinyt, miten parhaiten voisin saada tietoa yrityksemme sivuilla kävijöistä, tällä hetkellä toimivaa ei ole löytynyt tai sivuillamme ei yksinkertaisesti ole kävijöitä. Tässähän näitä työkaluja ja niiden käyttöä on selkokielellä tuotu esiin, ei muuta kuin kokeilemaan itsekin!
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Taina. Google analyticsillä pääset varmasti alkuun kun saat sen oikein asennettua ja raksuttamaan! Hetken kun ihmettelee niitä käppyröitä alkaa sieltä paljastua vaikka mitä, onnea kokeiluun!
VastaaPoistaKo. kuva on muuten "Image courtesy of iStockphoto, akinbostanci" eli oikeastaan olet käyttänyt kuvaa väärin. Suosittelen vaihtamaan.
VastaaPoista