”Mikä tämä oikein on” turhautuminen
Seth godinin ” what matters now ” kirja on täynnä yhden sivun mittaisia micro-
esseitä elämästä, liiketoiminnasta, maailmasta, vuorovaikutuksesta, sosiaalisesta
mediasta, digi-markkinoinnista, ihmisyydestä ja ihmisistä. Kirja hämmentää lukijaansa aluksi, kun ei saa
kiinni siitä lukeeko vielä alun referenssejä ja lainauksia jotka lähettävät
kirjan maailmaan vai jo itse kirjaa. Itse kirjaa, on vastaus. Minua tämä
hämmensi, mutta sitten uppouduin kappaleisiin ja tajusin mistä on kyse.
Kuva: gamerscoreblog
Kirjan koostanut Seth Godin on julkaissut 14 teosta ja häntä tituleerataan amerikan parhaimmaksi markkinoijaksi. Hänen blogiaan pidetään amerikan suosituimpana blogina jonka on kirjoittanut individuaali.
Kuva: gamerscoreblog
Kirjan koostanut Seth Godin on julkaissut 14 teosta ja häntä tituleerataan amerikan parhaimmaksi markkinoijaksi. Hänen blogiaan pidetään amerikan suosituimpana blogina jonka on kirjoittanut individuaali.
Mikä on tärkeää juuri nyt
Kirja on kooste ihmisten ajatuksissa” web 2.0 ilmiölle” ja
siihen liittyviin käsitteisiin. Seth Godin keräsi yhteen 70 ihmisen ajatukset siitä
mikä heidän mielestään on se ykkösjuttu juuri nyt. Oli kyseessä kouluttomuus
tai mobiili-markkinointi.
Yhden sivun pituiset tekstit ovat yhden ihmisen ajatuksien kooste
jostain ilmiöstä. Osa kappaleista on hyvin vaikuttavia, mutta osasta en pääse
otsikkoa syvemmälle. Mutta ehkä se ei ole tarkoituskaan? Kirja on kokoelma ajatuksia
ja kaikilla on omansa. Jokaisella jää myös omansa tämän kirjan luettuaan. Kirja
sopii kahvipöytäkirjaksi, kirjaksi jota selaillaan silloin tällöin, imien
ideoita erilaisten ihmisten ajatuksista.
Mielestäni se on koosteena; sekava, inspiroiva, turhauttava, mutta
opettava. Kerralla luettavaksi kirja ei sovellu, koska aihe pomppaa seuraavalla
sivulla jo Afrikasta sosiaaliseen mediaa, ja sekoittaa lukijaansa. Kaikella ja
jokaisella sivulla on sanomansa. Tätä sanomaa ei pysty hetkessä omaksumaan.
Mitä minä opin Sethiltä ja muilta
Kirja herätti ajatuksia mm. itsensä kehittämisestä ja elämästä, jotka eivät liity tähän blogiin. Itse kirjan sisällöstä halusin oppia jotain uutta, joka liittyy kurssiini sähköisen liiketoiminnan parissa.,joten tässä ajatuksen juoksuni opeista:
Mielenkiintoa à
sisältö on kaikki kaikessa à
herätä ihmisten huomio à
rohkeutta à
puhu, ole aito, se kiinnostaa à
ihmisyys à
auta à
lisää luottamustaà
opettele uusia asioita à
anna eteenpäin saat takaisin.
Tätä listaa koostaessani ja miettiessä mitä kirja yrittää viestiä tajusin että monet näistä opeista toistuu eri sana muodossa mm. sosiaalisen median markkinnoinin teorioissa. Tässä ne vähän eri sanoin, eri vinkkelistä, joka tuntuu heti paljon enemmän tehtävältä!oho!
Kun kirjan on lukenut ja hämmentynyt. Lähdin nettiin, niin
kuin aina teen kun joku asia jää mietityttämään. Vierailin herran blogissa ja
muualla netissä ja tajusin mistä on kyse. Tadaaa: viraalinen markkinointi, jakaminen, jakaminen, jakaminen x 100 000 ja merkityksellinen sisältö ja kaikki nämä ihmiset!!!
Ihmettelinkin miksi tämä kirja on näin helppo saada ilmaiseksi ladattua ja
miksi se Ilkka haluaa meidän lukevan jotain filosofiaa?? Tätä listaa koostaessani ja miettiessä mitä kirja yrittää viestiä tajusin että monet näistä opeista toistuu eri sana muodossa mm. sosiaalisen median markkinnoinin teorioissa. Tässä ne vähän eri sanoin, eri vinkkelistä, joka tuntuu heti paljon enemmän tehtävältä!oho!
Internetin pöhinää
Mitä Seth teki on loi pöhinää oikein pöristen. Tykkään pöhinä sanasta tällaisiin ilmiöihin viitatessa. Tarkoitan sillä puheen sorinaa, liikenteen virtaa ja ristilinkitystä Internetissä, jonka jokin sisällöltään laadukas kirjoitus, kuva, video, päivitys, kampanja tai ilmiö saa aikaan. Eli mitä Seth halusi kirjallaan oli pöhinää, joka luo liikennettä hänen blogiinsa, uskottavuutta ja kaikkea mitä sanaan viraalisuus voi liittää. Kuva alapuolella kuvaa pöhinää.Kuva: www.empowernetwork.com
Mahtavaa Laura! Luulenpa, että juuri tuolla pöhinällä osuit naulankantaan. Olen vasta selaillut kirjan sivuja ja hämmennyin, että tulipas sekava kokonaisuus hallittavaksi, kunnes tajusin että ehkä tässä ei olekaan kirjan sisältö pääosassa vaan sen sähköinen markkinointi. Nyt ei muuta kuin omia ajatuksia kokoamaan.
VastaaPoistaHei Helena ja kiitos kommentistasi! Samoilla ajatuksilla minäkin aloittelin kirjan kanssa mutta sitten välähti! :) Kirjassa on hyviä vinkkejä pöhinän ylläpitoon yms kannattaa keräillä sieltä ideoita! Tekstiäsi odotellen!
PoistaToi sun pöhinä-teoria on mahtava :) Olen vasta aloittelemassa kirjan lukemista, ja mullakin välähti mieleen ajatus, että haluan löytää syyn siihen miksi Ilkka haluaa meidän lukevan tämän kirja.
VastaaPoistaKiitti Riina! Joutu kyllä hetken haromaan hiuksiaan ennen kun selvisi koko tehtävän idea :)
PoistaOli aika sekava kokonaisuus, mutta hieno esimerkki siitä miten Seth saa luotua liikennettä omille sivuilleen :)
VastaaPoistaNiin oli, mutta esimerkkinä ymmärrän miksi Ilkka tämän meille halusi tehtäväksi. Kiitos kommentista!
PoistaNiinpä, miksi Ilkka tahtoi, että luitte tämän kirjan, varsinkin kun kyse on nettimaailmassa hieman vanhasta julkaisusta.
VastaaPoistaOn varmasti kyse Lauran huomiosta, mutta kenties takana on myös jotain muutakin. Mitä sen saitte itse päättää.