Maailman paras työpaikka - Kampanja Queensland Australia
Kuva: aboutourism.wordpress.com
Kampanjan tiedot:
"The best job in the world", 2009 Queensland, Australia.
Ala: Matkailu
Idea: Tehostaa alueen tietoisuutta ja matkailua globaalisti.
Kampanja: Kilpailu muotoinen kampanja jossa haettiin työpaikkaa suurelta koralli riutalta, Queenslandista Australiasta.
Markkinoinnin työkalut: Sosiaalinen media, blogit, PR (lehdet,TV)
Kohderyhmä: Matkailusta kiinnostuneet ihmiset (jotka haaveilevat paremmasta elämästä, seikkailusta, kerran elämästä mahdollisuudesta jne.).
Ikä: haarukka 18- 60
Sukupuoli: ei merkitystä
Alue: Globaali (pois sulkien kehitysmaat)
Valitsin
kyseisen kampanjan siksi, että minuun se ainakin upposi ja kolahti täysillä. Eli
toimi niin hyvin, että muistan kyseisen kampanjan vieläkin ja kuinka paljon se herätti näkyvyyttä mediassa, tiedän ihmisiä ketkä osallistuvat kyseiseen kilpailuun. Jos et vielä tiedä mikä kampanja on kyseessä katso video alta ja todennäköisesti muistat tapauksen.
Queensland,
eli Australian kultarannikko Gold Coast ,halusi mainostaa alueen turismia
uudenlaisella tavalla. Järjestettiin kilpailu maailman parhaasta työpaikasta,
Saaren huoltomies. Saari ei ollut vain mikä tahansa saari, vaan Hamilton Island aivan suuren
koralliriutta vieressä. Työntekijän työtehtäviä on katsella ja ihmetellä koralliriuttaa, puhdistaa allas
ja vähän ruokkia fisuja… kuuden kuukauden ajan. Tietysti kirjoittaa tästä unelma
työpaikasta myös blogiin. Rahaakin pestistä saa 150 000 aussidollaria. Kilpailu herätti kauhean pöhinän ja siitä
kirjoiteltiin ympäri maailman lehdissä ja varsinkin netissä. Pestiin haki
miljoonia ja homma oli hoidettu. Vähän erilaista kun perinteinen alueen turismi
kampanja: "aurinkoinen ranta jee tule tänne lomalle!" Tämä aiheutti ihmisissä
enemmän tunteita liittyen omaan elämään: työni on surkea, kotimaassani on kylmä, miksi en ole töissä
suurella koralliriutalla!!!
Kuva: seawayblog.blogspot.com
Kampanjan laajuus
Kampanjan
idea oli käyttää vähemmän miljoonia perinteisiin työkaluihin ja tehdä näitä "aurinkoa jee" kampanjoita alueesta,
vaan pikemminkin luoda niin mielenkiintoista sisältöä, että se puree suureen yleisöön. Kampanja
oli nimenomaan integroitua markkinointia, eri kanavat huutavat sanomiaan mutta
kaikki kiteytyy nipuksi joka kristallisoituu ihmisen päähän. Kanavissa oli
vuorovaikutuksellista sisältöä ja kaikista kanavista tie johti aina seuraavaan
ja seuraavaan pisteeseen.
Kampanjan
tarkoitus oli yleinen PR työ globaalisti vähällä investoinnilla ja sitä
kautta kasvattaa alueen tietoisuutta kohteena ja turismia. PR:n työkaluina olivat
enemmän perinteisen media välineet; tammikuussa kun kampanja alkoi, oli se
nähtävillä kaikissa Brittien medianlehdissä ja uutisissa mm: BBC, CNN, Channel 5. Tämän lisäksi kampanja luotti tehokkaan Internet
pöhinään luontiin ja sosiaalisen median hallintaan.
TV näkyvyyden lisäksi kampanjalla oli monia eri kanavia netissä: sosiaalisen median sivut (facebook, twitter), hakijoiden videot julkisesti youtubessa, keskustelu palstoja, bulletin boardeja, julkaisuja, uutisia, nettisivuja ja blogeja. Kaikista näistä yksittäisistä sivuista liikenne virtasi aina kampanjan sydämeen www.islandreefjob.com sivustoon. Lisäksi kilpailun päätyttyä työntekijän blogin ja videoiden tultua julki, herätti se heti miljoonien bloggareiden huomion ja pallo pyöri edelleen. Työntekijä raportoi elämästä riutalla ja ihmisest jatkoivat kateellisena seuraamista. Jopa paljon pestin loputtua on kyseinen jamppa edelleen suosittu bloggajaa tienaten n.150 000 USD enemmän kuin normaali bloggaaja.
TV näkyvyyden lisäksi kampanjalla oli monia eri kanavia netissä: sosiaalisen median sivut (facebook, twitter), hakijoiden videot julkisesti youtubessa, keskustelu palstoja, bulletin boardeja, julkaisuja, uutisia, nettisivuja ja blogeja. Kaikista näistä yksittäisistä sivuista liikenne virtasi aina kampanjan sydämeen www.islandreefjob.com sivustoon. Lisäksi kilpailun päätyttyä työntekijän blogin ja videoiden tultua julki, herätti se heti miljoonien bloggareiden huomion ja pallo pyöri edelleen. Työntekijä raportoi elämästä riutalla ja ihmisest jatkoivat kateellisena seuraamista. Jopa paljon pestin loputtua on kyseinen jamppa edelleen suosittu bloggajaa tienaten n.150 000 USD enemmän kuin normaali bloggaaja.
Miksi kampanja toimi
Erikoisen
hyvää kampanjassa mielestäni oli se että sisältö oli kiinnostavaa, työtä
haettiin omalla esittely videolla ja kaikki pystyivät äänestämään hakijoita.
Näin ollen kilpailu työpaikasta pysyi avoimena ja se loi sisältöä. Lisäksi juttua aiheesta saatiin riittämään kun kilpailun lopuksi finaaliin päässeet hakijat lennätettiin viellä suurelle koralli riutalle viimeisiin haastatteluihin ja TV aika vain lisääntyi, kaikkia kiinnosti kuka voittaa. Verraten tätä vuorovaikutuksellista tyyliät oteuttaa kilpailu kun mahdollisuus
olisi ollut että on vain lomake joka täytetään ja sillä sipuli. Mutta kampanjan
tarkoitus oli luoda vuorovaikutusta ja sitä juurikin hyvä sisältö aiheuttaa. Videossa Sky Newsin kooste kampanjasta.
Video: Carlos Merigo
Lisäksi
erittäin tehokkaaksi kampajan teki tämä erilaisuus. On liian paljon ”aurinko
ranta jee tuu lomalle” mainoksia ja niistä ei jää kenellekään selkeä mielikuva.
Tämä kampanja herätti mielenkiinnon ihan uudenlaisella tavalla ja kiinnosti
ihmisiä osallistumaan itse ja näin kyseenalaistamaan elämässään monia asioita,
eli takuu varma muisti jälki synnytettiin.
Mutta
kaikkein tehokkainta kampanjassa oli tämä eri kanavien ja markkinoinnin
työkalujen yhdistely, toimivaksi kokonaisuudeksi. Erilaiset
markkinoinnintyökalut tukevat hyvin suunniteltuna toisiaan. Perinteinen PR
takasi hyvän näkyvyyden kun sisältä oli kiinnostavaa, kanavat mahdollistivat
vuorovaikutuksen joka sai ihmiset osallistumaan.
Kampanjan
tyylisen kampanjan tuloksia pystyy seuraamaan seuraavilla tavoilla ja mittareilla (omat arvaukseni):
- Liikenne
sivuilla (ristiinlinkitys
- Vuorovaikutus
- Viraalisuus (eli kampanjan levinneisyys)
- ROI eli kuinka paljon rahaa saatiin verrattuna sijoitukseen
- Näkyvyys (lehdet, tv,palkinnot yms.)
- Alueen kiinnostuksen nousu
- Vuorovaikutus
- Viraalisuus (eli kampanjan levinneisyys)
- ROI eli kuinka paljon rahaa saatiin verrattuna sijoitukseen
- Näkyvyys (lehdet, tv,palkinnot yms.)
- Alueen kiinnostuksen nousu
Kampanjan onnistumisen tulokset:
- Kamppanja
tavoitti yli 3 biljoonaan islandreefjob.com sivuston kautta
-34,684 työpaikan hakijaa lähetti videon (yli 197 maasta)
- yli 475, 000 äänesti voittaja videota
- yli 8,465,280 sivukäyntiä
- Yli 9000 varasi matkan suoraan verrannollisesti kampanjan perusteella (Briteistä, Irlannista tai pohjoismaista)
-34,684 työpaikan hakijaa lähetti videon (yli 197 maasta)
- yli 475, 000 äänesti voittaja videota
- yli 8,465,280 sivukäyntiä
- Yli 9000 varasi matkan suoraan verrannollisesti kampanjan perusteella (Briteistä, Irlannista tai pohjoismaista)
Sosiaalisen
media tulokset:
- 378, 735 facebook viittausta sivuun islandreef.com
- 67 % nousu facebook tykkääjissä kilpailun aikana (6 kk)
- 93 % nousu twitter seuraajissa
- 610 tuntia käyttäjien luomaa sisältöä sivuilla
PR
tulokset:- 378, 735 facebook viittausta sivuun islandreef.com
- 67 % nousu facebook tykkääjissä kilpailun aikana (6 kk)
- 93 % nousu twitter seuraajissa
- 610 tuntia käyttäjien luomaa sisältöä sivuilla
- PR:n
kokonaisarvo 398 AUD
- Globaali uutisnäkyvyys (yli 6000 lehtiartikkelia)
- BBC dokumentti joka keräsi yli 5.7 miljoonaa katsojaa
- kampanja voitti parhaan sosiaalisen median käytön palkinnon CIM TIG.
- Globaali uutisnäkyvyys (yli 6000 lehtiartikkelia)
- BBC dokumentti joka keräsi yli 5.7 miljoonaa katsojaa
- kampanja voitti parhaan sosiaalisen median käytön palkinnon CIM TIG.
Nykyään
kun kirjoittaa osoitteen islandreefjob.com
menee se automaattisesti Queenslandin turismin sivuille. Eli kyseinen kampanja
ei ole käynnissä, mutta kaikki sinne viittaavat tiet vievät silti oikeaan
paikaan (hyvä), sivustoilla jatkuu hyvä vuorovaikutuksellinen teema. Nykyiset
sivut minne päädytään tuosta osoitteesta on Queensland blogs, jossa koostetusti
eri ihmisten kirjoituksia alueen nähtävyyksistä yms. Nerokasta mielestäni ettei vaan laiteta infoa
ihmisille, vaan tehdään siitä vuorovaikutuksellista blogi -muodossa ja näin
ollen uskottavampaa (vaikka bloggaajat ehkä eivät ole ihan vaan sattumalta siihen
valikoituneet, niin silti). Sivuilla on esimerkiksi blogi kirjoitus: kuinkapääset vapaaehtoistyöllä lomalle, eli samantyyppinen osallistuva teema kampanjasta
jatkuu ja siitä on poimittu parhaat palat.
Miten
minä olisin jatkanut kampanjaa (köhömm yksi hienoimmista kampanjoista ja minä
sitten neuvon jatkoa). Olisin jatkanut merkityksellisen sisällön luomista,
saman tyyppisen blogin pitämistä ja kaikkea sitä vuorovaikutuksellisuutta, mitä
kampanjalla jo saatiin aikaan. Yritin
tutkia kampanjan facebook- sivuja, mutta niitä ei enää ollut joten sieltäkään en
keksi mitään konkreettisempaa lisättävää kampanjalle. Kun on hyvin tehty alusta alkaen niin pitäisin sitä yllä toimivilla tavoilla.
Oikean Queensland turismin facebook- sivut sen
sijaan ovat todella hyvät mielestäni. Facebook
sivusto kuvailee itseään näin: ”Kaikille
jotka <3 lomailua Queenslandissa. Lisää valokuvasi tänne #thisisqueensland kanssa
jakaaksesi ne meidän kanssamme”
Eli
vuorovaikutuksellisuuteen kannustetaan sielläkin edelleen. Lisäksi paikalliset
yritykset julkaisevat ajankohtaisia uutisia siellä ja ihmiset kommentoivat ja
lähettelevät kysymyksiä. Osallistuvaa ja reaaliaikaista pienillä
investoineilla, ja pienetkin yritykset saavat hyödyn irti hyvin. Lisäksi
sivuilla on hauskaa sisältöä joka todennäköisesti saa aikaan viraalisuutta kun
ihmiset levittävät tätä sisältöä. (ps. Tsekkaa ”im sexy and I know it” kuva kengurusta )
Lähteet:
http://www.facebook.com/home.php#!/visitqueensland
http://adsoftheworld.com/media/print/tourism_queensland_best_job_in_the_world
http://www.prospectmx.com/15-of-the-best-viral-marketing-campaigns/
http://adsoftheworld.com/media/print/tourism_queensland_best_job_in_the_world
http://www.prospectmx.com/15-of-the-best-viral-marketing-campaigns/
Mistä löysit nuo kaikki mittareiden luvut? Tosi kirjoitus.
VastaaPoistaKiitos kommentistasi Janne. Mittari löysin hetken googlailtuna osoitteesta http://www.utalkmarketing.com/Pages/Article.aspx?ArticleID=17349 joka on yksi lähteistäni.
PoistaTosi mielenkiintoinen case, en muista sitä, mutta oli kiva lukea siitä nyt jälkeenpäin!
VastaaPoistaMukava kuulla, olin ihan varma että kaikki tietää tän mut hyvä näin :)
PoistaLaura ks. https://twitter.com/ilkkakauppinen/status/310069522730196993
VastaaPoistaErinomainen keisi, kiitos Laura!"Yli 9000 varasi matkan kampanjan ansiosta". Tulokset puhuvat.
VastaaPoista